איך לארוז את המטען בצורה נכונה להובלה ימית או אווירית?

איזו אריזה תגן הכי טוב על הסחורה שלכם? בהובלה חלקית, ימית או אווירית

אריזה נכונה של מטענים בשילוח בינלאומי - כמה זה באמת שווה לכם? ואיך תמנעו נזקים ידועים מראש!

אייל סלע - מומחים לשילוח בינלאומי

בעקבות משבר הקורונה מוצרים וסחורות רבות הועברו להובלה ימית במקום אווירית ומוצרים וסחורות שנשלחו בתוך מכולות מלאות הועברו להטסה או להובלה ימית בשירות מטענים חלקיים LCL, הובלה ימית במכולה אך יחד עם מטענים נוספים אחרים.

המסע שהמטען עובר מרגע יציאתו מבית הספק ועד הגעתו לבית הלקוח/מחסן דרך הובלה ימית/אווירית כולל בדרכו נקודות רבות של פריקה וטעינה  ולכן ישנה חשיבות עליונה לארוז את המטען בצורה בטוחה, שלא יינזק במהלך ההובלה.

להלן דוגמאות שהשפיעו על דרכי השילוח הבינלאומי, על המוצרים והסחורות.

  • ביטולי טיסות הנוסעים – גרמו לצמצום הקיבולת העולמית המוטסת של מטענים. דבר שגרם להתייקרות משמעותית בעלויות ההובלה האווירית, מוצרים רבים שאריזתם תוכננה לשילוח אווירי הועברו לשילוח בהובלה ימית. כאשר דרישות האריזה בהובלה ימית שונות מהובלה אווירית.
  • הקטנת כמויות בהתאם לדרישות השוק – מוצרים וסחורות שבדרך כלל הוזמנו והובלו בכמויות המתאימות למכולה מלאה, ברגע שהכמויות קטנו, הועברו להובלה בשירות למטענים חלקיים הדורש התאמת האריזה.
  • התחלת עבודה עם ספקים חדשים ללא ניסיון בשילוח בינלאומי, ספקים מקומיים  בארה"ב ואירופה רגילים לשנע סחורה בתוך השוק המקומי באריזה מותאמת להובלה יבשתית בלבד, הובלה בינלאומית דורשת אריזה קשיחה ועמידה יותר.

⭐הובלה יבשתית מהספק לנמל אווירי/ימי

לעיתים יש לאסוף מטען מרוחק גיאוגרפית מנמל הטעינה – כדי לייעל ולהוזיל את מחיר ההובלה היבשתית. חברות ההובלה משתמשות במחסנים לריכוז מטענים (מחסנים קדמים) ומפעילות משאיות להעברת מטענים שונים בין המחסנים, המשמעות היא שהמטען נטען ונפרק כמה פעמים עד שמגיע לנמל.

⭐הובלה ימית של מטענים חלקיים (LCL-GROUPAGE),

   בהובלה ימית מטענים חלקיים – המשלח משתמש במכולות סטנדרטיות בהן מעמיסים מטענים בגדלים           ונפחים  שונים של לקוחות שונים. העמסה ופריקת מתבצעת דרך דלת הפתח של המכולה המוגבלת בגובה     וברוחב.

להבדיל מהובלה יבשתית שניתן להטעין סחורה מהדופן של המשאית במכולה ניתן להכניס מטענים רק דרך פתח הדלתות, לכן לעיתים עלול להיגרם נזק לסחורה שדוחפים פנימה למכולה וכשפורקים אותה.

בהובלה ימית מובילים מטענים כבדים וישנם מטענים ארוכים שמכניסים למכולה באמצעות ציוד כבד, במהלך הטעינה נגרמים נזקים רבים (מעיכות) , פגיעה מהשיניים של המלגזה שארוכות מהמשטח, לכן יש חשיבות לארוז את המטען באריזה הרבה יותר קשיחה מהובלה אווירית.

חברות השילוח הבינלאומי מנסות למקסם את המקום במכולה (במיוחד בתקופה זו שמחירי ההובלה הימית בשיא כל הזמנים),

 
ישנם הרבה נזקים שנגרמים לסחורה כתוצאה מטעינות ופריקות והעמסת הסחורה בתוך המכולה, בדר"כ מצלמים כל שלב של הטעינה והפריקה של הסחורה, יש לקחת בחשבון גם את המקרים הבאים העלולים לגרום לנזק:

 ✔פירוק הקרטונים מהמשטח על מנת שיכנסו למכולה.
 ✔העמסת מטען כבד על גבי מטען אחר למקסום הנפח וגרימת נזק למטען התחתון.
 ✔שירות שיטעון, החלפת מכולה, פורקים את הסחורה מהמכולה ומעמיסים שוב למכולה עם מטענים חלקיים שמפליגה ליעד הנדרש. הובלה מיעדים שאין מספיק סחורה למלא מכולה.

הובלה אווירית✈

שהמטען מגיע לטרמינל בשדה תעופה, המטען מאוחסן, עובר בדיקות שיקוף, בדיקת  לחץ, בטחון, לפני העמסה למטוס, המטענים מוטסים על גבי משטח אווירי (משטח אלומיניום מיוחד – במידות סטנדרטיות) את המטענים מקבעים למשטח  כדי שלא יזוזו במהלך הטיסה, לאחר הקיבוע עוטפים את המשטח האווירי בכיסוי ניילון כדי למנוע כניסת גשם בזמן הפריקה/טעינה למטוס).

מדוע בהובלה אווירית משתמשים באריזות 📦פחות קשיחות❓

המטענים בהובלה אווירית בממוצע קלים יותר מאשר בהובלה ימית, בשלב תכנון העמסת הסחורה על המשטח האווירי, יש בקרה על משקל של כל אריזה, ניתן להעמיס ולסדר את המטענים על גבי המשטח מכל הצדדים וגם יש אפשרות להעמיס משטחים אחד על שני אין מגבלה גובה להנפת הסחורה במחסן (להבדיל מטעינת מכולה בהובלה ימית), לכן בהובלה אווירית אפשר להשתמש באריזות פחות קשיחות.

בדרך כלל לא ניתן לקבל תמונות של בניית הסחורה על גבי המשטח מכיוון שזה נעשה בשלב שהסחורה עברה מכס ובדרך כלל המכס אוסר לצלם סחורות.

ישנם משלחים גדולים שמחזיקים אצלם מכונת שיקוף והם מקבעים את הסחורה בעצמם על גבי המשטח האווירי במקרים מסוג זה אפשר לקבל תמונות מהמשלח של הסחורה לפני שנשלחת לחברת התעופה. יש לקחת בחשבון גם את המקרים הבאים העלולים לגרום לנזק:
✔ טיסה לא ישירה – שטעון – פורקים את הסחורה מהמשטח האווירי והעמסה שוב על משטח אווירי אחר לטיסת ההמשך.

✔ שינוע סחורות מטרמינל אווירי אחד לשני- לעיתים חברת התעופה מסיבות אופרטיביות או משיקולים אחרים מובילים יבשתית את הסחורה לטרמינל שדה תעופה אחר ממנו יוצאת הטיסה,

לדוגמא :חברת אלעל משנעת חלק מהמטענים שנמסרים לה בנמלי התעופה באירופה: פרנקפורט, מילאנו, פאריז לליאז. מכיוון שמנמל התעופה בליאז, אלעל מפעילה מטוס מטען.

כפי שתואר לעיל הסחורה מועמסת ונפרקת הרבה פעמים, בכל פעם הסחורה מטלטלת, חברות ההובלה היבשתית, המשלחים וחברות התעופה מנסות למקסם את המקום בכל דרך והסחורה עלולה להינזק מכך שדוחסים אותה.

להלן מספר נקודות שכדאי לבדוק לגבי האריזה לפני ביצוע ההזמנה אצל הספק וכדי לנסות לצמצם נזקים בזמן ההובלה.

⚡ארגזי עץ:

ארגז עץ הוא לרוב האריזה הבטוחה ביותר, אך מאוד יקר ואין הצדקה כלכלית לשלוח מטען בעץ בגלל העלות הגבוהה.

⚡שליחת סחורה ממשוטחת:

מומלץ לבקש לארוז את הסחורה/קרטונים על גבי משטח מתאים,  אם הסחורה בולטת מהמשטח היא עלולה להינזק, מומלץ להשתמש במשטח גדול במעט מהסחורה כדי שיגן ממעיכות בזמן ההובלה. אולם  אם  המשטח גדול מאוד מהמטען עלויות ההובלה הבינלאומי יחויבו לפי המעטפת החיצונית של המטען עם המשטח. יש לבקש מהספק להתאים משטח לגודל הסחורה על מנת לחסוך בעלויות ההובלה הבינלאומית.

גם אם יש מספר בודד של קרטונים עדיף לשים על משטח ולניילן.

לעיתים יש דליפה של נוזלים בזמן הובלה ימית במכולה או אפילו בהובלה אווירית, הרבה פעמים בזמן טעינת המטוס יורד גשם על המשטחים האוויריים, למרות שהמשטח האווירי מכוסה בניילון לפעמים המים מחלחלים ונאגרים על תחתית המשטח, אם הסחורה הונחה על המשטח האווירי ללא משטח היא עלולה לספוג את המים.

שימוש במשטח עם סגירה בחלק התחתון  – לעיתים אורזים את הסחורה על פלטת עץ ומגביהים בכמה סנטימטרים כדי ששיני המלגזה יוכלו להיכנס מתחת למשטח לצורך שינוע . מומלץ להשתמש במשטח עם סגירה בחלק התחתון כך ניתן למנוע מהסחורה להתהפך בזמן השינוע של המלגזות. (לצרף תמונה)

החיסרון בשליחת סחורה ממשוטחת

הגדלת הנפח  משקל המטען המייקר את עלויות ההובלה, רוב הקרטונים מתוכננים להובלה במכולה. וישנה עלות משטוח/עטיפה ועלויות הטיפול באריזה על משטח ושרינג פלסטיק.

מסקנה-  יש לבחון עלות תועלת (האם יכול להיות נזק לסחורה בשינוע ללא משטחים).

עטיפה וקיבוע הסחורה למשטח:

מומלץ לעטוף כל קרטון בסרט/בנד פלסטיק ולקבע בסרט/בנד פלסטיק למשטח (כך במקרה שהסחורה תתהפך היא לא תתפזר),  יש לשים לב שלא קושרים חזק מידי את הסרט/בנד כי הם עלולים לקרוע את הקרטונים או למעוך אותם, מומלץ להשתמש בעזרים שונים כגון פינות קשיחות מקרטון לצדדים ומשטח עץ עליון, לשמור על האריזות במשטח. אחרי הקיבוע למשטח רצוי לעטוף בשרינק פלסטיק (יש לשים לב שהשרינק מכסה את המשטח על מנת למנוע כניסת נוזלים, כאשר שולחים סחורות יקרות או חוששים מגניבות, עדיף לעטוף בשרינק שחור ואטום. מומלץ לשים סלוטייפ מסביב לעטיפה/ניילון, מומלץ להשתמש בסלוטייפ ייחודי או עם לוגו חברה כזה שלא ניתן לזיוף, זאת במטרה למנוע גניבות ולגלות אם פרקו את הסחורה בזמן ההובלה.

חשוב ומומלץ ☝-לבקש תמונות של האריזה מהספק לפני מסירתה למוביל ולהעביר לגורם מקצועי/משלח לקבלת חוות דעת על האריזה.

משטח STACKABLE  / NON-STACKABLE

בקשו לדעת מראש מהספק האם משטח הסחורה היא STACKABLE כלומר ניתן לערום את הסחורה אחד על גבי השני, לחילופין אם מטען רגיש וצפוי להינזק אם יניחו עליו מטען כבד, הודיע מראש שהמטען הואUNSTAKEBLE  – סחורה שלא ניתן להעמיס עליה מטענים נוספים, במקרה זה דאגו לסימון מתאים לדוגמא קונוס בולט על האריזה.

גובה אריזת המטען:📦

מומלץ בהובלה אווירית לתכנן משטחים עד גובה 1.6 כגובה תא המטען של מטוס נוסעים.

בהובלה ימית מומלץ לתכנן את האריזה לגובה 2.2 על מנת שלא יניחו על המטען שלכם מטענים נוספים, אם זאת מומלץ לבדוק מה המסלול ואילו חברות תעופה עובדות ולפי זה להתאים את האריזה, במטוס מטען ניתן להוביל סחורות גם בגובה של 3 מטר.

לסיכום הנושא:

ישנה חשיבות עליונה לארוז את המטען בצורה בטוחה שלא יינזקו במהלך ההובלה. חשוב לשים לב לאופן וסוג האריזה של הסחורה. מומלץ לוודא מראש במעמד הזמנת הסחורה, שהספק נקט בכל האמצעים לארוז את המטען בהתאם לדרישות של אריזה מתאימה להובלה בינלאומית, רוב הנזקים למטענים בזמן הובלה נגרמים בעת הפריקה והטעינה, לכן יש לדאוג לארוז את הסחורה בצורה שתעמוד בטלטלות הדרך.

 

 זיכרו- 👈שחברות הביטוח לא מכסות נזקים הנגרמים למטען במידה ונשלח באריזה לא מתאימה אשר לא מספקת הגנה ראויה למטען.

משלח מקצועי עם ניסיון רב בענף בקיא באילוצים ובדרישות הייחודיות בכל מדינה ובסוגי ההובלה השונים ויסייע לכם להימנע מנזקים. על ידי בחירת המסלול וצורת ההובלה הנכונה לסוג הסחורה ובהתאם ולצרכים הייחודיים שלכם (תקציב ולוחות זמנים), ליווי צמוד של משלח מקצועי עם ניסיון רב בענף יחסוך לכם הרבה כסף וימנע תקלות.

כתב: אייל סלע – מומחים לשילוח בינלאומי – התאמת המסלול הנכון, החסכוני והיעיל ביותר למשלוחים שלכם.
ליצירת קשר: אייל סלע , נייד: 0542280300, eyal@eyalsela.com  

כנסו לאתר שלנו – לכתבות מרתקות בתחום השילוח הבינלאומי : 👈www.eyalsela.com

אריזה נכונה של מטענים בשילוח בינלאומי - כמה זה באמת שווה לכם? ואיך תמנעו נזקים ידועים מראש! בעקבות משבר הקורונה מוצרים וסחורות רבות הועברו להובלה ימית במקום אווירית ומוצרים וסחורות שנשלחו בתוך מכולות מלאות הועברו להטסה או להובלה ימית בשירות מטענים חלקיים LCL, הובלה ימית במכולה אך יחד עם מטענים נוספים אחרים. המסע שהמטען עובר מרגע יציאתו מבית הספק ועד הגעתו לבית הלקוח/מחסן דרך הובלה ימית/אווירית כולל בדרכו נקודות רבות של פריקה וטעינה ולכן ישנה חשיבות עליונה לארוז את המטען בצורה בטוחה, שלא יינזק במהלך ההובלה.

תגובות

אודות

נעים מאוד,

שמי אייל סלע ואני מומחה לשילוח בינלאומי 

 

בכל עניין ושאלה, אשמח אם תצרו קשר עוד היום!

אייל סלע
נייד: 054-2280300

 

כתבות אחרונות

עקוב אחרי בפייסבוק

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי

בשליחת פרטי הדואר האלקטרוני שלך אתה מסכים לקבל עדכונים וכתבות ממני.