חשיבות אריזה נכונה בשילוח בינלאומי- בהובלה ימית והובלה אווירית

בכתבה זאת אתאר לכם  את המסע שהמטען עובר מרגע יציאתו מבית הספק ועד הגעתו לבית הלקוח/מחסן דרך הובלה ימית/אווירית ואת כובד החשיבות שיש לתת לאריזה.

המטען עובר מספר נקודות של פריקה וטעינה  ולכן ישנה חשיבות עליונה לארוז את המטען בצורה בטוחה שלא ינזק במהלך ההובלה.

הובלה יבשתית מהספק לנמל אווירי/ימי

לעיתים יש לאסוף מטען שמרוחק מאוד גיאוגרפי מנמל הטעינה – כדי לייעל ולהוזיל את מחיר ההובלה היבשתית, חברות ההובלה משתמשות במחסנים לריכוז מטענים (מחסנים קדמים) ומפעילות משאיות להעברת מטענים בגדלים ונפחים בין המחסנים, המשמעות שהמטען נטען ונפרק בכל מחסן מ/למשאית כמה פעמים עד שמגיע לנמל. 

בהובלה ימית של מטענים חלקיים (LCL-GROUPAGE),

המשלח משתמש במכולות סטנדרטיות בהן מעמיסים מטענים בגדלים ונפחים שונים חברות השילוח הבינלאומי מנסות למקסם את המקום במכולה, ישנם הרבה נזקים שנגרמים לסחורה כתוצאה מטעינות ופריקות והעמסת הסחורה בתוך המכולה, בדר"כ מצלמים כל שלב של הטעינה והפריקה של הסחורה, יש לקחת בחשבון גם את המקרים הבאים העלולים לגרום לנזק:

  • פירוק הקרטונים מהמשטח על מנת שיכנסו למכולה.
  • העמסת מטען על גבי מטען אחר למקסום הנפח.
  • להבדיל מהובלה יבשתית שניתן להטעין סחורה מהדופן של המשאית במכולה ניתן להכניס מטענים רק דרך פתח הדלתות לכן לעיתים עלול להיגרם נזק לסחורה שדוחפים את הסחורה פנימה למכולה ושפורקים אותה.
  • שירות שיטעון , החלפת מכולה, פורקים את הסחורה מהמכולה ומעמיסים שוב למכולה  עם מטענים חלקיים שמפליגה ליעד הנדרש. הובלה מיעדים שאין מספיק סחורה למלא מכולה.

הובלה אווירית

שהמטען מגיע לטרמינל בשדה תעופה , המטען מאוחסן,  עובר בדיקות שיקוף, בדיקת לחץ, בטחון, לפני העמסה למטוס,  המטענים מוטסים על גבי משטח אווירי (משטח אלומיניום מיוחד – במידות סטנדרטיות ) את המטענים מקבעים למשטח  כדי שלא יזוזו במהלך הטיסה, לאחר הקיבוע עוטפים את המשטח האווירי בכיסוי ניילון כדי למנוע כניסת גשם בזמן הפריקה/טעינה למטוס). בדרך כלל לא ניתן לקבל תמונות של בניית הסחורה על גבי הפאלט מכיוון שזה נעשה בשלב שהסחורה עברה מכס ובדרך כלל המכס אוסר לצלם סחורות.

ישנם משלחים גדולים שמחזיקים אצלם מכונת שיקוף והם מקבעים את הסחורה בעצמם על גבי המשטח האווירי במקרים מסוג זה אפשר לקבל תמונות מהמשלח של הסחורה לפני שנשלחת לחברת התעופה. יש לקחת בחשבון גם את המקרים הבאים העלולים לגרום לנזק:

טיסה לא ישירה – שטעון –  פורקים את הסחורה מהמשטח האווירי  ומעמיסים שוב על מישטח אווירי אחד לטיסת ההמשך.

שינוע סחורות מטרמינל אווירי אחד לשני : לעיתים חברת התעופה מסיבות אופרטיביות או משיקולים אחרים מובילים יבשתית  את הסחורה לטרמינל שדה תעופה אחר ממנו יוצאת הטיסה ,לדוגמא חברת אלעל משנעת חלק מהמטענים שנמסרים לה בנמלי התעופה  באירופה :פרנקפורט, מילאנו, פאריז לליאז או אמסטרדם כיוון שמנמל אלעל מפעילה מטוס מטען.

 

כפי שתואר לעיל הסחורה מועמסת ונפרקת הרבה פעמים, בכל פעם הסחורה מטלטלת, חברות ההובלה היבשתית , המשלחים וחברות התעופה מנסות למקסם את המקום בכל דרך וכך הסחורה עלולה להינזק מכך שדוחסים את הסחורה.

 להלן מספר נקודות שכדאי לבדוק את האריזה לפני ביצוע ההזמנה אצל הספק כדי לנסות לצמצם נזקים בזמן ההובלה.

ארגזי עץ:

ארגז עץ היא לרוב האריזה הבטוחה ביותר, אך אריזה זו מאוד יקרה ואין הצדקה כלכלית  לשלוח כל מטען עץ בגלל העלות הגבוהה.

שליחת סחורה ממשוטחת:

מומלץ לבקש לארוז את הסחורה/קרטונים על גבי משטח מתאים,  אם הסחורה בולטת מהמשטח היא עלולה להינזק , אם המשטח גדול מהמטען עלויות ההובלה הבינלאומי יחויבו לפי המעטפת החיצונית של המטען עם המשטח. יש לבקש מהספק להתאים משטח לגודל הסחורה על מנת לחסוך בעלויות ההובלה הבינלאומית.

 

שימוש במשטח עם סגירה בחלק התחתון  – לעיתים אורזים את הסחורה על פלטת עץ ומגביהים בכמה סנטימטרים כדי ששיני המלגזה יוכלו להיכנס מתחת למשטח לצורך שינוע . מומלץ להשתמש במשטח עם סגירה בחלק התחתון כך ניתן למנוע מהסחורה להתהפך בזמן השינוע של המלגזות. (לצרף תמונה)

 

החיסרון לשליחת סחורה ממשוטחת 

– הגדלת הנפח  ומשקל המטען וכתוצאה מכך את עלות ההובלה, 

רוב הקרטונים מתוכננים להובלה במכולה.

תוספת עלויות  משטח/ עטיפה  

עלויות הטיפול באריזה על משטח ושרינג פלסטיק.

לסיכום : יש לבחון עלות תועלת (האם יכול להיות נזק לסחורה שתגיע במשטחים).

 

עטיפה וקיבוע הסחורה למשטח:

רצוי לקבע את הסחורה למשטח בבנד פלסטיק (כך במקרה שהסחורה תתהפך היא לא תתפזר) , במקרה של שימוש בקשר/באנד יש לשים לב שלא קושרים חזק מידי כי הם עלולים לקרוע את הקרטונים או למעוך אותם, אם משתמשים בקשירה מומלץ להשתמש בעזרים שונים כגון  משטח עץ עליון לשמור על האריזות במשטח (לצרף תמונות). אחרי הקיבוע למשטח רצוי לעטוף בשרינק פלסטיק, כאשר שולחים סחורות יקרות או גניבות עדיף לעטוף בשרינק שחור ואטום.

 

אחרי שקבעו את הסחורה עם בנדים למשטח וניילנו את הסחורה עם שרינק פלסטיק , מומלץ לשים סלוטייפ מסביב לניילון , יש  להשתמש בסלוטייפ עם לוגו חברה כזה שלא ניתן לזיוף, זאת במטרה למנוע גניבות ובמטרה לגלות אם פרקו את הסחורה בזמן ההובלה. 

תמיד מומלץ לבקש תמונות של האריזה מהספק לפני מסירתה למוביל.

 

גם אם יש מספר בודד של קרטונים עדיף לשים על משטח ולניילן. 

לעיתים יש דליפה של נוזלים בזמן ההובלה ימית במכולה או אפילו בהובלה אווירית הרבה פעמים בזמן טעינת המטוס יורד גשם על המשטחים האוויריים , למרות שהמשטח האווירי מכוסה בניילון לפעמים המים מתחלחלים ונאגרים על תחתית המשטח, אם הסחורה הונחה על המשטח האווירי ללא משטח היא עלולה לספוג את המים.

 

ציון האם הסחורה  STACKABLE / NON-STACKABLE

אם יש מטען רגיש , שאסור להניח על מטענים אחרים, יש להודיע מראש שהמטען הוא UNSTAKEBLE  , סחורה שלא ניתן להעמיס עליה מטענים נוספים.

 

גובה אריזת המטען:

מומלץ בהובלה אוירית לתכנן משטחים עד גובה 1.6 כגובה תא המטען של מטוס נוסעים.

בהובלה ימית מומלץ לתכנן את האריזה לגובה 2.2 על מנת שלא יניחו על המטען שלכם מטענים נוספים, אם זאת מומלץ לבדוק מה המסלול ואילו חברות תעופה עובדות ולפי  זה להתאים את האריזה.



לסיכום : 

חשוב לשים לב לאופן וסוג האריזה של הסחורה. מומלץ לוודא מראש במעמד הזמנת הסחורה שהספק נקט בכל האמצעים לארוז את המטען בהתאם לדרישות של אריזה מתאימה להובלה בינלאומי, רוב הנזקים למטענים בזמן הובלה נגרמים בעת הפריקה והטעינה,  לכן יש לדאוג לארוז את הסחורה בצורה שתעמוד בטלטלות הדרך, יש לזכור שחברות הביטוח לא מכסות נזקים הנגרמים למטען במידה ונשלח באריזה לא מתאימה אשר לא מספקת הגנה ראויה למטען. 

ולכן ישנה חשיבות עליונה לארוז את המטען בצורה בטוחה שלא ינזק במהלך ההובלה.



אייל סלע – מנהל לקוחות אסטרטגיים בחב' ISLINE   שירותי שילוח בינלאומי.

לחברה מחלקות ייעודיות ומקצועיות להובלה ימית , אוירית ,קורייר, עמילות מכס, טיפול מכון תקנים. קבלו הצעת מחיר מפורטת ומראש של כל העלויות לשינוע הסחורה במסלול המהיר והחסכוני ביותר.

 

ליצירת קשר : אייל סלע , נייד: 0542280300 

www.isline.co.il

eyals@isline.co.il 




תגובות

אודות

נעים מאוד,

שמי אייל סלע ואני מומחה לשילוח בינלאומי 

 

בכל עניין ושאלה, אשמח אם תצרו קשר עוד היום!

אייל סלע
נייד: 054-2280300

 

כתבות אחרונות

עקוב אחרי בפייסבוק

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי

בשליחת פרטי הדואר האלקטרוני שלך אתה מסכים לקבל עדכונים וכתבות ממני.