טיפים להובלת משלוחי צד ג' – Drop Shipments

משלוחי  דרופ שיפמנט, הידועים גם כמשלוחי "Drop", או משלוחי צד ג', הם משלוחים הנשלחים בין מדינות שונות השונות מאלו של המוכר. מוכרים גם מונחים נרדפים : cross trading, direct shipment. 

במשלוחים אלו יש שלושה גורמים: המוכר , הקונה והספק.

כל אחד מהם נמצא במדינה אחרת. הקונה ממדינה ראשונה מבקש מהמוכר במדינה שניה מוצר והמוכר מספק את מוצר מספק במדינה שלישית.

המוכר אינו מחזיק מלאי של מוצרים והוא מארגן את משלוח המוצר מהספק (ישירות או בדרך עקיפה) לקונה. 

 

הקונה משלם למוכר והמוכר משלם לספק.  המוכר מבקש להסתיר את זהות הספק מהקונה ולכן נדרשים תיאומים מיוחדים בניהול מערך שרשרת האספקה (המשלח הבינלאומי במדינת הספק ובמדינת הקונה), שמירה על האינטרסים של המוכר ובכלל זה – שמירה על הפרטים של הספק (כגון פרטי יצרן, מדינות בהן הבירוקרטיה מורכבת ועוד).

 

השימוש במשלוחי צד ג' גדל בתאוצה והמיושם במיוחד  במסחר אלקטרוני (אתרי אינטרנט) . ישנם הרבה סוחרים אונליין שמשתמשים במשלוחי צד ג' (drop shipment ) באמצעות כך  מקטינים מלאי, מקטינים את עלויות המוצר המשלוח ומקטינים את זמן האספקה ללקוחות. 

 

להבדיל ממשלוחי צד ג' במסחר האלקטרוני (אתרי אינטרנט) של מוצרים הנשלחים בדרך כלל ללקוח סופי , חברות העוסקת במשלוחי צד ג' של  סחורות מתמודדים עם אתגרים רבים וסכנות בביצוע משלוחים אלו. בדרך כלל מדובר במטענים גדולים ובעלי ערך גבוה, קיימת מעורבות של מסמכים סחירים כגון שטרי מטען ומכתבי אשראי Letter of Credit, בהם לעיתים יש גם מעורבות של בנק האחראי על התשלום.

 

יתרונות משלוח צד ג' 

 

  • פתרון יעיל  להזמנת לקוח ע"י שינוע מספק ישירות ללקוח סופי.
  • צמצום עלויות מיותרות של הובלה, לוגיסטיקה ומכס ע"י ביטול הצורך לייבא ולייצא דרך ישראל.
  • פינוי זמן ומשאבים המאפשרים לחברה  להתמקד במוצר ושיווקו במקום בלוגיסטיקה
  • צמצום עלויות כוללות של אספקת הזמנה
  • צמצום זמני אספקה הסחורה
  • אפשרות למתן פתרונות יצירתיים ומלאים לניהול שרשרת האספקה
  • שירות לקוחות מקומי ללא נוכחות פיזית במדינה.

 

חסרונות

 

  • סיכון להכרות או קשר כלשהו בין הספק והקונה מתוך רצון למנוע פניה ישירה אשר עוקפת את 
  • בירוקרטיה – דרישות מיוחדות לשחרור  סחורה מהמכס במדינות מסוימות.





עלויות שינוע ודרכי השינוע

 

ברוב עסקאות משלוחי צד ג' המוכר מבקש להסתיר את זהות הספק מהקונה על מנת שלמוכר יהיה שליטה על המסמכים בדרך כלל ההובלה הבינלאומית מתואמת ע"י המוכר.

בדרך כלל רוב העסקאות במשלוחי צד ג' הינם עד נמל הקונה או בתנאי הובלה עד בית הקונה.

 

בחירת מסלול ההובלה האופטימלי 

על המוכר לבצע בדיקת הכדאיות הכלכלית של  כל עסקה ועסקה ע"י מציאת דרכי ההובלה האופטימאליות בהתאם לצרכי הקונה. (מחיר הובלה ,זמן אספקה, אופן הובלה ימי/אוירי ), 

לכן על המוכר לקבל מהספק/ יצרן פרטים מדויקים של אריזת המטען ומידותיו כדי לבקש הצעות מחיר ממשלחים מקצועיים, יש לזכור שספקים רבים מוכרים סחורה לשוק המקומי וכאשר נדרשת הובלה בינלאומי לעיתים יצטרכו לארוז את הסחורה בצורה שונה כדי להתאים לשילוח בינלאומי בים או באוויר, דבר שיכול לגרום לספק/ יצרן לדרוש תשלום נוסף לאריזה מתאימה.

 

עדכון הקונה בפרטים מלאים של המוביל ימי/אוירי ולוחות זמנים

כדי להימנע מחוסר שביעות רצון מצד המקבל, על המוכר לבדוק ולפרט לקונה כמה שיותר מידע לגבי אופן הובלה. חשוב לפרט, מי חברת התעופה או חברת הספנות שעליו התבססה ההצעה, מה תדירות ההפלגות או טיסות , האם מדובר בהפלגה ישירה או שטעון,  ומי יהיה הסוכן/נציג מקומי במדינת הקונה שיטפל בשחרור המטען מהמכס.

 

הוצאות חריגות בנמל היעד
כאשר משלוח נשלח בתנאי פריפייד (הובלה שולמה ע"י השולח) המקבל  עלול לשלם הוצאות מקומיות גבוהות למשלח המקומי במדינת היעד, לעיתים מדובר בהוצאות  מעבר למה שהוא בדרך כלל רגיל לשלם, ישנם כמה סיבות , סיבה אחת שהמשלח הציע למוכר מחיר נמוך עד ליעד ולא עדכן על הוצאות המקומיות במדינת היעד, סיבה נוספת מכיוון שלמקבל אין הסכם לתנאים מיוחדים עם המשלח המקומי והוא מחייב לפי תעריף כללי. לכן כדי להימנע מאי נעימות מומלץ לברר מראש מהן ההוצאות המקומיות ביעד ולשלוח לקונה מראש.

 

בדיקת חוקיות יבוא במדינת הקונה

 

דרישות לתעודת מקור/ אישורים שונים 

ברוב עסקאות משלוחי צד ג' המוכר מבקש להסתיר את זהות הספק מהקונה הסופי.

לכן חשוב לבדוק חוקיות יבוא במדינת היעד, לעיתים הדרישה להסתיר את זהות הספק לא מאפשרת להפיק מסמכים במדינת המקור הנדרשים לצורך לשחרר את הטובין מהמכס במדינת הקונה, מכיוון שישנם  מסמכים מסוימים שניתן להפיק במדינת הספק רק על שם הספק המקורי ולא על שם המוכר שכאמור לא נמצא במדינת היצוא.

 

שימו לב במידה ולא תבוצע בדיקה בזמן  הדבר יאלץ את המוכר לחשוף לספק את הקונה, מעבר לכך לעיתים בעסקת משלוחי דרופ הספק אינו מודע לאיזו מדינה המוצר נשלח לכן במידה ויתגלה לספק מדינת הקונה, הספק  עלול לסרב לשלוח את הסחורה לקונה משיקולים מסחריים כגון נציגות בלעדי הסכמי הפצה עם לקוח אחר במדינת הקונה ועוד סיבות מסחריות נוספות אחרות.

 

מומלץ שהמוכר יפנה לחברת שילוח בינלאומי שתבדוק עבורו עם הקונה/עמיל המכס של הקונה אילו מסמכים נדרשים כדאי  לשחרר את הטובין במדינת הקונה.

 

בררו מי הלקוח הסופי
כדי לשחרר סחורה במדינת היעד חשוב שתהיה יישות משפטית מקומית ( חברה רשומה או אזרח) שעליה יוכלו לשחרר את הסחורה. נתקלתי בלא מעט בקשות של חברות ישראליות שמבצעות פרוייקטים בחו"ל אשר בקשו  לשלוח מטענים מבלי שיש חברה בחו"ל מקומית שעליה ישוחרר. ישנם דרכים לשחרר אך צריך להתארגן מראש , לדוגמא בשחרור מטענים באירופה ניתן לקבל מספר חברה זמני EORI שעליו אפשר לשחרר את הסחורה (לשלם מע"מ מקומי) .דוגמא נפוצה מאוד כרגע אלו חברות מסחריות ששולחות סחורה למחסנים של אמאזון.  וכדי לשחרר נדרש לרשום חברה מקומית בארה"ב או לבצע שחרור בתהליך מיוחד.

 

דוגמא נוספת חברה למוצרי קידום מכירות פנתה אלי בבקשה לתמחר הובלה דלת לדלת מסין  לגרמניה, כאשר קיבלתי את הכתובת התברר שהסחורה מיועדת ללקוח ישראלי שמשתתף בתערוכה, וכאשר משחררים מטענים לתערוכה יש הוצאות גבוהות כי חייבים להשתמש בעמיל מכס של התערוכה שגובה סכומים גבוהים מהמקובל כי רכש זיכיון שנתי מהתערוכה.

 

הנחיות ברורות לטיפול במשלוח

ההצלחה או כשלון של המשלוח עדיין מסתכם בין היתר במסמכים נדרשים לצורך יצוא הסחורה מהמדינה ושחרור במדינת היעד. במשלוחי צד ג' יש לשים דגש על הטיפול בניירת המלווה את המטען, כדי למנוע זליגת מידע בין הצדדים.  על מנת לטפל במשלוחים אלו במקצועיות ויעילות תוך שמירה על דיסקרטיות ומידור מוחלט בין הספק והלקוח הסופי יש לתת הנחיות ברורות לחברת השילוח כגון:

חשבון ופירוט אריזה של המוכר לקונה תואמים לסחורה מספק למוכר.

תנאי סחר בין המוכר לספק
תנאי סחר בין המכור לקונה

מומלץ לבקש צילום הסחורה בקבלת ולפני העמסה להובלה ימית או אוירית.

לציין האם נדרש לארוז מחדש, להחליף מדבקות של הספק, לשים שרינק על המשטחים.

ביטוח הסחורה.



אייל סלע – מומחה לשילוח בינלאומי – מנהל יחידה עסקית עצמאית בחברת ISLINE שילוח בינלאומי.

 ISLINE מובילה את ענף השילוח הישראלי לעידן דיגיטלי, טכנולוגי ובשקיפות מלאה מול לקוחותיה. 

לחברה מחלקות שילוח ייעודיות ומקצועיות להובלה ימית, אווירית, קורייר, עמילות מכס, פארמה ו- Time Critical וטיפול מכון תקנים.

 

ליצירת קשר : אייל סלע , נייד: 0542280300 

eyals@isline.co.il 



תגובות

אודות

נעים מאוד,

שמי אייל סלע ואני מומחה לשילוח בינלאומי 

 

בכל עניין ושאלה, אשמח אם תצרו קשר עוד היום!

אייל סלע
נייד: 054-2280300

 

כתבות אחרונות

עקוב אחרי בפייסבוק

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי

בשליחת פרטי הדואר האלקטרוני שלך אתה מסכים לקבל עדכונים וכתבות ממני.