טיפים להוזלת עלויות וקיצור זמנים למטענים חלקיים בתקופת הקורונה 10.11.20

טיפים להוזלת עלויות וקיצור זמנים למטענים חלקיים בתקופת הקורונה


בעקבות משבר הקורונה, נוצרו מצבים בהם יש צורך בשירותי שילוח בינלאומי של מטענים חלקיים בהובלה ימית. להלן דוגמאות:

  • שינויים בהרגלי הצריכה השפיעו על גודל הכמויות בהזמנות חומרי הגלם והמוצרים מהספקים בחו"ל, כך שנפח המטען קטן מגודלה של מכולה מלאה.
  • התייקרות משמעותית בעלויות ההובלה האווירית עקב צמצום טיסות הנוסעים גרמה להעברת מטענים בהובלה ימית.
  • חוסר בחומרי גלם/במוצרים אצל הספקים הקבועים, דרש איתור ספקים נוספים מהם נדרש להוביל כמויות חלקיות של סחורה/מוצרים שלא ממלא מכולה.

LCL – Less Container Load – שירות הובלה ימית למטענים חלקיים -בשירות זה מובילים את המטען למחסן ייעודי של חברת השילוח הממוקם בדרך כלל בקרבת הנמל. במחסן  מרכזים מטענים המיועדים להיכנס יחד עם מטענים נוספים למכולה אחת משותפת  (קונסולידציה ימית) באנגלית GROUPAGE  – המכולה תפליג מהנמל המוצא לנמל היעד.

להלן מספר נקודות שמומלץ לשים לב ששולחים מטענים חלקיים בשילוח בינלאומי.

תכנון זמני השילוח למטענים חלקיים – LCL

  1. בחירת חברת הספנות – יש לבדוק עם המשלח הבינלאומי עם אלו חברות ספנות הוא נעזר, מהן מועדי המכלת הסחורה למכולה במחסן, תדירות ההפלגות ומספר ימי ההפלגה. חשוב לבדוק מהם ההשלכות כאשר מפספסים את מועדי הסגירה. האם למשלח קיימים הסכמים גם עם חברות ספנות נוספות או שתצטרכו להמתין עד להפלגה הבאה של אותה חברת ספנות.
  1. מסלול ההובלה– חשוב להבין מהמשלח הבינלאומי מאיזה נמל הוא מתכנן להוביל מטענים חלקיים, מכיוון שלא מדובר במכולה מלאה ניתן להוביל יבשתית את הסחורה למחסנים שונים מהן מוטענת הסחורה למכולה שנשלחת לנמל היעד-  יש יתרון למשלח הנעזר במחסן הממוקם קרוב לנמל.
  1. מחסנים קדמיים – משלחים רבים משתמשים ברשת מחסנים לריכוז הסחורות והעברתן למחסן הראשי שבו ממכילים את הסחורה למכולה שנשלחת ליעד. עדיף לברר את לוחות הזמנים מפני שלעיתים ניתן להוביל בהובלה ישירות למחסן הראשי וכך לחסוך בזמני שינוע המטענים בין המחסנים.
  1. שימוש ב-HUB מרכזי – ישנם נמלים שאין בהם מספיק מטענים למלא מכולה לנמל היעד ולכן חברות השילוח מציעות שירות הובלה דרך HUB מרכזי לדוגמא ביבוא מהמזרח לישראל משתמשים בסינגפור או הונג קונג (המטען יוצא במכולה מנמל המקור יחד עם מטענים נוספים ליעדים שונים בעולם, במחסן בסינגפור פורקים את הסחורה מהמכולה, ממיינים אותה וממכילים מכולה המורכבת ממטענים שנשלחו ממדינות שונות לנמל היעד).
  1. חשיבות תנאי המכר – 2020 INCOTERMS – לדוגמא אם סוכם על תנאי מכר
    FCA (FREE CARRIER ARRIVEL)   מנמל  XIAMEN  בסין,  הספק ימסור את המטען החלקי למחסן המשלח ב-XIAMEN. יש לשים לב שרוב המשלחים אינם שולחים מכולות מ-XIAMEN  אלא מעבירים את הסחורה למחסן הראשי אשר בו ממכילים את הסחורה למכולה הנשלחת לנמל היעד לדוגמא מחסן  בנמל  SHENZEN או מחסן בנמל  .HONG KONG לכן מומלץ להתאים את תנאי המכר למחסן הראשי אשר בו ממכילים.

אריזת הסחורה:

  • מטענים אוויריים שהועברו להובלה ימית

ישנם הרבה מטענים שנשלחו בהובלה אווירית לפני המשבר וכרגע מובלים בהובלה ימית.חשוב לשים לב במיוחד למטענים אלו לאופן וסוג האריזה של הסחורה. מומלץ לוודא מראש עם הספק שנוקט בכל האמצעים לארוז את המטען בהתאם לדרישות של אריזה להובלה ימית, אריזה שתעמוד בטלטלות הדרך. להבדיל מהובלה יבשתית או הובלה אווירית שניתן להטעין סחורה מהדופן של המשאית, במכולה ניתן להכניס מטענים רק דרך פתח הדלתות לכן לעיתים עלול להיגרם נזק לסחורה שדוחפים את הסחורה פנימה למכולה וכשפורקים אותה מהמכולה.

  • משטח STACKABLE / NON-STACKABLE

בקשו לדעת מראש מהספק האם הסחורה היא STACKABLE כלומר האם ניתן לערום את הסחורה אחד על גבי השני. לחילופין אם המטען רגיש וצפוי  להינזק אם יניחו עליו מטען כבד להודיע מראש שהמטען הוא UNSTAKEBLE  – סחורה שלא ניתן להעמיס עליה מטענים נוספים.

  • שליחת סחורה ממשוטחת

בהובלה ימית מומלץ לתכנן את האריזה לגובה 2.2 על מנת שלא יניחו על המטען שלכם מטענים נוספים. מומלץ לבקש לארוז את הסחורה/קרטונים על גבי משטח מתאים,  אם הסחורה בולטת מהמשטח היא עלולה להינזק. אם  המשטח גדול מהמטען עלויות ההובלה הבינלאומית יחויבו לפי המעטפת החיצונית של המטען עם המשטח. יש לבקש מהספק להתאים את המשטח לגודל הסחורה על מנת לחסוך בעלויות ההובלה הבינלאומית.

  • שליחת סחורה בקרטונים

כדי להקטין את נפח המטען ולהוזיל את עלות ההובלה הימית מובילים מטענים רבים בקרטונים ללא משטח. מומלץ להתייעץ עם משלח בינלאומי ולעיתים כדי לשלם תוספת מחיר בהובלה ימית לסחורה המסודרת על גבי משטח על יותר נפח מאשר ייגרם נזק לסחורה, או חוסר.

דרכים לחסכון בעלויות ההובלה של מטענים חלקיים

ASSEMBLY אסמבלי – איחוד מטענים חלקיים

מומלץ לרכז במחסן המשלח סחורות מכמה ספקים מאותה מדינה ו/גם ממדינות נוספות.

המשלח יכול לדאוג שכל הסחורה תשלח יחד באותה מכולה ואם אפשרי מומלץ לרכז מטענים ולבנות מכולה שלמה רק עם מטענים עבורכם. כך תוכלו לחסוך כסף רב בהוצאות השחרור בארץ.

החיסכון שלכם יכול להגיע עד לאלפי שקלים בחיוב חד פעמי לכל המשלוחים שאוחדנו יחד בהוצאות של עמילות מכס, מיסי נמל, הוצאות שילוח מקומיות, הובלה יבשתית, ביטוח וכו'

ניתן לאחד מטענים מכמה ספקים מאותה מדינה ו/גם מדינות נוספות

דוגמאות

איחוד מטענים בהובלה ימית  LCL ממדינות שונות:

המרכז בסינגפור והונג קונג – קבלת מטענים ממדינות המזרח סין הודו, קוריאה, טייוואן, וויטנאם, מלזיה, תאילנד ועוד.

המרכז באנטוורפן בלגיה – איחוד מטענים מצפון אירופה גרמניה, שוויץ, הולנד, צרפת, אוסטריה וכו'

המרכז בקופר-סלובניה – איחוד מטענים ממזרח אירופה; פולין, הונגריה, בולגריה, רומניה, ליטה ועוד. וגם משוויץ, איטליה ועוד.

המרכז בהמבורג גרמניה – לאיחוד מטענים מגרמניה, פולין, שבדיה, פינלנד, דנמרק ועוד..

המרכז בניו יורק – לאיחוד מטענים מכל ארה"ב באמצעות רשת מחסנים הפזורה בארה"ב.

יתרונות לחיסכון בעלויות בישראל למטענים חלקיים

לאחר שהמכולה המשותפת (קונסולידציה ימית) של המטענים החלקיים נפרקת מהאוניה בנמל, מעבירים אותה לאחד ממסופי המטען שם פורקים את המטענים מהמכולה והמטענים מאוחסנים  תחת פיקוח המכס. בישראל מקובל לתת פטור מחיוב אחסנה למשך 30 יום מיום פריקת המטענים. ניתן להשתמש בפטור מאחסנה במסוף מטענים במקרים הבאים:

1. שחרור במועד קרוב לאספקה ללקוח הסופי  – מכיוון שהסחורה נמצאת בפיקוח המכס אין צורך לשלם עליה מכס ומע"מ ולכן ניתן לשחררה בעת הצורך וע"י כך לנהל את תזרים המזומנים של היבואן. במקרה זה גם חוסכים הובלה יבשתית כפולה למחסן היבואן ובנוסף ללקוח הסופי.

  1. קבלת תקן או פטור מתקן – לסחורות שנדרש לקבל אישור תקן, ניתן לטפל באישור ללא חשש מעלויות אחסנה גבוהות בנמל.
  2. שימוש באחסנה במסוף בגלל חוסר מקום במחסן או אי יכולת קבלת סחורה למחסן עבור מטענים ארוכים או חריגים בגודל או משקל.

לתשומת ליבכם , בדר"כ  אחרי חגים או חופשות ארוכות, סוף ותחילת שנה המחסנים מלאים ולא תמיד  מצליחים  להכניס את כל הסחורה לשטח אחסון מקורה, לכן אם החלטתם להשאיר סחורה באחסנה אם מומלץ לבקש מהמשלח שייוודע מול המחסן שאכן הסחורה מאוחסנת במחסן מקורה.

לסיכום

ישנם יתרונות רבים לשירותי הובלה ימית למטענים חלקיים. המעורבות  של המשלח הבינלאומי מאוד חיוניות במטענים חלקיים. חשוב לבחור לעבוד עם משלחים מקצועיים בעלי ניסיון אשר  ייעצו לכם מה הדרך הטובה והנכונה  וימנעו מכם לעשות טעויות שעולות כסף רב. מומלץ לעבוד עם משלחים מקצועיים בעלי התמחות במטענים חלקיים להם יש יכולת והשפעה לפתור תקלות מול הסוכנים שלהם בעולם והמסופים בארץ בעת ריקון המכולות ואיתור הסחורות.

אייל סלע – מומחים לשילוח בינלאומי

מנהל יחידה עסקית עצמאית בחברת ISLINE שילוח בינלאומי ועמילות מכס.

ליצירת קשר:  אייל סלע , נייד: 0542280300 , eyals@isline.co.i

תגובות

אודות

נעים מאוד,

שמי אייל סלע ואני מומחה לשילוח בינלאומי 

 

בכל עניין ושאלה, אשמח אם תצרו קשר עוד היום!

אייל סלע
נייד: 054-2280300

 

כתבות אחרונות

עקוב אחרי בפייסבוק

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי

בשליחת פרטי הדואר האלקטרוני שלך אתה מסכים לקבל עדכונים וכתבות ממני.