דרכים לקיצור זמני השילוח הבינלאומי בעקבות משבר הקורונה 10.10.20

משבר הקורונה והמיתון בכלכלה העולמית גרמו לשינויים בהרגלי הצריכה של מוצרים וסחורות. מנהלי שרשרת האספקה בחברות העוסקות בסחר בינלאומי, נדרשים להתאים את דרכי ההובלה הבינלאומית מהסיבות הבאות:

  • שינויים בגודל המשלוחים עקב הקטנה/ הגדלה של כמויות בהזמנות לחומרי הגלם והמוצרים מהספקים הקיימים.
  • התחלת עבודה עם ספקים חדשים ממדינות שטרם הובילו מהן.
  • צמצום דרכי ההובלה האווירית גרם להתייקרות בעלויות ההובלה האווירית ומטענים רבים שהועברו לשילוח בהובלה ימית.
  • הזמנת כמות קטנה ממכולה מלאה FCL ,דורשת היכרות עם שירות הובלה ימית למטענים חלקיים LCL.

מומלץ לשתף את המשלח המקצועי שבחרת בצפי צבר ההזמנות שלכם ובמועדי האספקה העתידיים ולוחות זמנים הדרושים  להגעת המשלוחים ליעדם. משלח מקצועי יוכל למסור לכם מידע על מועדי יציאת האוניות או הטיסות והאלטרנטיבות הקיימות וע"י כך תוכלו לתכנן יחד את מועד האספקה מול הספק ולקצר את לוחות הזמנים בבחירת המסלול הנכון והיעיל עבור המטען שלכם.

חשוב לציין בפני המשלח את משמעות הזמנים (כמה שווה לכם קיצור בלוחות זמנים או מה הנזק הכספי באיחור בהגעה).

קיצור זמני השילוח בהובלה אווירית

בכל הנוגע לשינוע סחורות בין מדינות, בהובלה אווירית עדיין קיים מחסור גדול בקיבולת המטענים עקב הפסקת טיסות הנוסעים כאשר בתקופות שלפני הקורונה, הטיסו  כ-60% מהמטענים בעולם. פעילות טיסות הנוסעים מושפעת מכמות הנוסעים וככל שהמשבר העולמי נמשך ודרישות הריחוק החברתי עקב מגפת הקורונה, ניראה שמספר טיסות הנוסעים לא צפוי לעלות בשנה הקרובה. חברות התעופה מפעילות טיסות נוסעים במתכונת מטענים בלבד. עלויות ההובלה עדיין יקרות בהשוואה לאותן עלויות הובלה טרום עידן הקורונה ולכן שינוע בהובלה אווירית כעת אינו כלכלי עבור מוצרים רבים.

אפשרויות לקיצור זמני השילוח למטענים אוויריים

  1. שיטת הובלת המטען – הטסה בשירות ישיר/אקספרס – איסוף מטען ומסירתו לחברת התעופה, הזמנת מקום לטיסה מראש  – או שימוש בשירות איחוד מטענים (קונסולידציה), שירות שבו המשלח אוסף אליו למחסן מטענים ממספר לקוחות ומוסר אותן במרוכז לחברת תעופה ספציפיות – לקיצור הזמנים בדקו מול המשלח טיסות ותדירות לכל שירות.
  1. בחירת חברת תעופה והמסלול – בהתאם למועדי הטיסות וסוגי המטוסים (יכולת טעינת מטען) , השוואת מועד טיסה והגעה ליעד. במקרה של שימוש בטיסה לא ישירה (החלפת מטוס),יש לבדוק גם את טיסות המשך וסוג המטוסים, על מנת להבטיח עמידה בלו"ז. לעיתים תגלו שדווקא שימוש בטיסות לא ישירות יאפשר הגעה מהירה יותר וברוב המקרים במחיר נמוך יותר מטיסה ישירה.
  1. בקשו לדעת מאיזה נמל תעופה המטען יוצא. לעיתים משלחים מציעים שירות דרך חברת תעופה מסוימת אך משנעים את הסחורה ביבשה לנמל מרוחק מטעמים מסחריים או אופרטיביים למרות שחברת תעופה מפעילה טיסות מנמל הממוקם קרוב לספק , דבר זה משפיע על לוחות זמנים וכן יוצר סיכונים נוספים של שינוע סחורה ביבשה.
  1. שינוי נמל המסירה – כאשר בוחרים להוביל מטען לנמל תעופה  מרכזי קיימת תדירות גבוהה יותר של טיסות. לדוגמא הובלה יבשתית לשדה התעופה ניו יורק (JFK) לעומת הובלה יבשתית מסירה לנמל תעופה בוסטון (BOS) שאין טיסות ישירות אליו מישראל.
  1. קיצור זמן ההובלה היבשתי לנמל התעופה –בגלל צמצום מספר הטיסות: הובלה יבשתית מהירה לשדה התעופה יכולה לצמצם את זמני ההגעה בצורה משמעותית – לדוגמא נכון להיום חברת התעופה אלעל מפעילה טיסת מטען פעם בשבוע מניו יורק לנתב"ג. אם המטען לא נמסר הוא עלול להמתין שבוע שלם לטיסה הבאה.
  1. אריזת הסחורה –רוב המטענים באוויר משונעים במטוסי מטען ומטוסי נוסעים רחבי גוף וצרי גוף. גובה תא המטען של מטוסי הנוסעים רחבי הגוף הוא 1.6 מטר ובמטוסי צרי גוף העמסת המטענים מתבצעת ידנית בדומה לטעינת מזוודות הנוסעים. מומלץ להתייעץ עם משלח הבינלאומי לברר אלו חברות תעופה פעילות מנמל התעופה וסוגי המטוסים ולהתאים מראש את אריזת המטען על מנת שיוטען על הטיסה הראשונה.

קיצור זמני השילוח בהובלה ימית

חברות הספנות מבטלות הפלגות ומדלגות על נמלים וכתוצאה מכך מכולות רבות "נתקעות" בעיקר בנמלי המזרח. חלק מקווי אוניות המכולות הופסקה עקב הירידה בביקוש העולמי והיקף הסחר. חלק מהנמלים בעולם צמצמו את שעות העבודה דבר שגורם לעיכובים בפריקה וטעינה של אוניות. נכון להיום הירידה בביקוש אינה מאפשרת הוזלת עלויות ההובלה  וחברות הספנות צפויות להמשיך את מגמת העלאת תעריפי ההובלה הימית.

להלן אפשרויות לקיצור זמני השילוח למכולות מלאות

  1. בחירת חברת ספנות – בהתאם ללו"ז ההפלגות, השוואת מועדי ההפלגה וההגעה ליעד.
  1. שינוי מסלול ההובלה הימית – הובלה ישירה או הובלה בשטעון , חברות ספנות מפעילות קווים ישירים בהם מכולה מוטענת על אונייה שפוקדת את  נמל היעד הסופי  וקוים לא ישירים כלומר המכולה יורדת מהאנייה בנמל שנמצא בדרך  ונטענת מחדש לאונייה אחרת. דבר המשפיע על מועדי ההגעה.
  1. שינוי נמל טעינה – הובלה לנמל אחר קרוב ממנו יש תדירות גבוהה של הפלגות. לדוגמא כיום יש קו של אוניה שמפליגה מנמל ברמן BREMEN בגרמניה ביום שישי , אותה אוניה פוקדת את נמל אנטוורפן ANTWERPEN ביום ראשון. אם סחורה לא מספיקה לאוניה מברמן ניתן להוביל את המכולה דרך היבשה  לנמל אנטוורפן.
  2. שינוי אופן ההובלה לנמל – אם ספק מרוחק גיאוגרפית מהנמל באירופה או ארה"ב, משנעים את המכולה באמצעות רכבות ומעבורות. יש אפשרות לבצע הובלה יבשתית לנמל ישירות ע"י משאית ולקצר את זמני ההמתנה עד להפלגה.
  1. העברה יבשתית לנמל ממנו יוצאות הפלגות קצרות לנמל היעד – כאשר הספק ממוקם גאוגרפית רחוק מהנמל ניתן לקצר את לוחות הזמנים ע"י איסוף הסחורה בהובלה יבשתית במשאית רגילה למחסן המשלח והמכלת הסחורה מהמחסן למכולה. מהמחסן להעביר את המכולה לנמל ממנו יש הפלגות קצרות. לדוגמא הובלת מטען מבית הספק בפולין למחסן הסוכן הסמוך לנמל קופר KOPER בסלובניה במשאית ממנו ההפלגה לארץ אורכת כ- 8 ימים במקום דרך נמל גדנסק  GDANSK בפולין אשר ממנו ההפלגות לארץ אורכות כ-21 יום ויותר.
  2. שימוש בסוג המכולה – לעיתים קיים חוסר בסוג מסוים של מכולה בחברת הספנות. אם אספקת הסחורה דחופה כדאי לשקול להחליף את סוג המכולה במקום להמתין עד שתהיה זמינות לסוג המכולה הנדרשת.

אפשרויות לקיצור זמני השילוח למטענים חלקיים – LCL

  1. בחירת חברת הספנות – בדיקה עם המשלח הבינלאומי עם אלו חברות ספנות הוא נעזר, מועדי המכלת הסחורה במחסן למכולה, תדירות ההפלגות, מספר ימי ההפלגה. חשוב לבדוק מהן ההשלכות כאשר מפספסים את מועדי הסגירה. האם למשלח קיימים הסכמים גם עם חברות ספנות נוספות או שתצטרכו להמתין עד להפלגה הבאה של אותה חברת ספנות.
  1. שיטת ההובלה – מסלול– חשוב להבין באיזו שיטת הובלה המשלח משתמש עבור מטענים חלקיים, היכן ממוקם המחסן ממנו מוטענת הסחורה למכולה שנשלחת לנמל היעד. יש יתרון למשלח הנעזר במחסן הממוקם קרוב לנמל.
  2. מחסנים קדמיים – משלחים רבים משתמשים ברשת מחסנים לריכוז הסחורות והעברתן למחסן הראשי שבו ממכילים את הסחורה למכולה שנשלחת ליעד. יש לברר את לוחות הזמנים מפני  לעיתים ניתן להוביל בהובלה ישירות למחסן הראשי וכך לחסוך בזמני שינוע המטענים בין המחסנים.

 

  1. חשיבות תנאי המכר – 2020 INCOTERMS – לדוגמא אם סוכם על תנאי מכר
    FCA (FREE CARRIER ARRIVEL)   מנמל  XIAMEN  בסין,  הספק ימסור את המטען החלקי למחסן המשלח ב-XIAMEN. יש לשים לב שרוב המשלחים אינם שולחים מכולות מ-XIAMEN  אלא מעבירים את הסחורה למחסן הראשי אשר בו ממכילים את הסחורה למכולה הנשלחת לנמל היעד לדוגמא מחסן  בנמל  SHENZEN או מחסן בנמל  .HONG KONG
    לכן מומלץ להתאים את תנאי המכר למחסן הראשי אשר בו ממכילים.

 

סיכום, עבודה עם משלח מקצועי בעל ניסיון רב בענף יציע בפניכם את הפתרונות הבאים:

  • מסלולי הובלה אלטרנטיביים שיאפשרו לכם לקצר את זמני האספקה.
  • בחירת המסלול האידיאלי וצורת ההובלה הנכונה בהתאם לסוג הסחורה ובהתאם לצרכים הייחודיים שלכם (תקציב ולוחות זמנים).
  • ליווי צמוד המונע מכם טעויות נפוצות שעולות כסף רב.

אייל סלע – מומחים לשילוח בינלאומי – התאמת המסלול הנכון, החסכוני והיעיל ביותר למשלוחים שלכם. ליצירת קשר: אייל סלע , נייד: 0542280300, eyal@eyalsela.com

אייל סלע מומחים-שילוח בינלאומי

תגובות

אודות

נעים מאוד,

שמי אייל סלע ואני מומחה לשילוח בינלאומי 

 

בכל עניין ושאלה, אשמח אם תצרו קשר עוד היום!

אייל סלע
נייד: 054-2280300

 

כתבות אחרונות

עקוב אחרי בפייסבוק

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי

בשליחת פרטי הדואר האלקטרוני שלך אתה מסכים לקבל עדכונים וכתבות ממני.