טיפים להוזלת עלויות וקיצור זמנים למטענים חלקיים מהמזרח הרחוק

טיפים להוזלת עלויות וקיצור זמנים למטענים חלקיים
מהמזרח הרחוק

החיים לצד מגפת הקורונה שינו את הרגלי הצריכה העולמית, צרכנים החלו להוציא יותר כספים על רכישת מוצרים במקום רכישת שירותים : טיולים לחו"ל, תיירות, מסעדנות, בילויים.

כתוצאה מכך עלה הצורך לשנע כמויות של חומרי גלם ומוצרים מוגמרים בין מפעלים הפזורים ביבשות שונות בעיקר במזרח הרחוק והדרך הכלכלית לשנע נותרה בהובלה הימית במכולות.

  • עלייה חדה בתעריפי ההובלה הימית

ביקוש עולמי גבוה מאוד מול היצע מוגבל בקיבולת האוניות בחברות הספנות משפיע על תעריפי ההובלה הימית בכל קווי הספנות  אשר ממשיכים להתייקר ושוברים שיאים כל פעם מחדש לדוגמא מחיר הובלת מכולה 40HC מסין לישראל הגיע (יוני 2021) מעל -15,000 $ לעומת מחיר של כ-3400$ בתקופות שיא הביקוש לפני החג הסיני (פברואר 2020).

  • מתי תעריפי ההובלה הימית ירדו ?

ענף הספנות העולמית סובל מאפקט דומינו, שכן עיכוב גורם לעיכוב נוסף, העומסים החריגים בנמלים גורמים לשיבושים במסלולי האניות וביטולי הפלגות בצורה חריגה, התארכות זמן ההפלגה ואי עמידה בזמנים, מחסור במקום על הפלגות וחוסר בזמינות ציוד של מכולות בנמלי המוצא.

גזירת שמיים חדשה נכון ליוני 2021- התפרצות מגפת הקורונה המחודשת בנמל יאנטיאן (שנזן) תופעה שתשליך על נמלים אחרים.

הצפי שהעומסים ימשיכו בחודשים הקרובים והסדר יחזור בסופו של דבר כאשר חברות הספנות יצליחו להדביק את הביקוש ולתכנן  מחדש ביעילות את תנועת המכולות בהתאם לביקוש העולמי בקווי הספנות, רק כאשר מערכות תנועת המטענים תחזור לפעול במלוא יכולתן כשגרה המחירים ירדו.

  • כיצד ניתן לייעל ולהוזיל את ההובלה הימית מנמלי המזרח ?

מנהלי שרשרת האספקה צריכים להתמודד  עם פחות קיבולת באוניות ופחות הפלגות, המקשים להוציא את הסחורה  בהפלגות הקרובות והזמנת המקום נידחת להפלגות הבאות הגורמים לאיחורים בהגעת הסחורות,  במידה ואתם משתמשים במכולות 20 רגל להובלת המטען שלכם כדאי לכם לשקול אלטרנטיבה הובלה ימית כמטען חלקי.

  • פתרון הובלה מטענים חלקיים

LCL – Less Container Load – שירות הובלה ימית למטענים חלקיים -בשירות זה מובילים את המטען למחסן ייעודי של חברת השילוח הממוקם בדרך כלל בקרבת הנמל. במחסן  מרכזים מטענים המיועדים להיכנס יחד עם מטענים נוספים למכולה אחת משותפת לנמל היעד.

יתרונות לשימוש בשירות מטענים חלקיים מהמזרח

  • מחיר הובלה ימית – מחיר ממוצע ליחידה נפח (מ"ק) במטען חלקי נמוך בהשוואה למכולה 20 רגל. המשלחים משתמשים במכולה 40 HC (בעלת קיבולת נפח 76.3 מ"ק) לעומת מכולה 20 (בעלת קיבולת נפח 33.2 מ"ק). בגלל  חוסר ציוד מכולות 20 רגל  לעיתים עולה כמעט 70% בהשוואה למכולה 40 HC.
  • לוחות זמנים – חברות שילוח המתמחות במטענים חלקיים בקווי המזרח הרחוק, משוריין מקום קבוע במרבית חברות הספנות לטובת משלוחים חלקיים לכן קל יותר לעמוד בלוחות זמנים.
  • תכנון כלכלי של עלויות הובלה ידועות מראש במטען חלקי לעומת מכולה – תעריפי ההובלה מתייקרים מהפלגה להפלגה, אם המכולה שלכם נידחת להפלגה הבאה אתם עלולים לשלם מחיר גבוהה יותר.
  • ריכוז מטענים מכמה ספקים (אסמבלי) – ניתן לשנע למחסן המשלח סחורות מכמה ספקים המשלח יכול לדאוג שכל הסחורה תשלח יחד באותה מכולה כך תוכלו לחסוך כסף רב בהוצאות השחרור בארץ. החיסכון שלכם יכול להגיע עד לאלפי שקלים בחיוב חד פעמי לכל המשלוחים שאוחדנו יחד בהוצאות של עמילות מכס, מיסי נמל, הוצאות שילוח מקומיות, הובלה יבשתית, ביטוח וכו'
  •  במטענים חלקיים ניתן להוביל בין המחסנים בנמלים בישראל מ/לאשדוד ל/מחיפה ללא עלות לעומת מכולה, חברות הספנות גובות עבור העברות בין נמל חיפה לאשדוד.

טיפ חשוב: בשירות הובלה ימית חלקית – המטען עובר מספר נקודות של פריקה וטעינה  ולכן ישנה חשיבות עליונה
לארוז את המטען בצורה בטוחה שלא יינזק במהלך ההובלה.

יתרונות לחיסכון בעלוית בישראל למטענים חלקיים

לאחר שהמכולה המשותפת (קונסולידציה ימית) של המטענים החלקיים נפרקת מהאוניה בנמל, היא משונעת למסוף המטענים בו פורקים את המטענים מהמכולה והמטענים מאוחסנים  תחת פיקוח המכס. בישראל מקובל לתת פטור מחיוב אחסנה למשך 30 יום מיום פריקת המטענים עד משקל למשלוח של 10 טון. ניתן להשתמש בפטור מאחסנה במסוף מטענים במקרים הבאים:

1. שחרור במועד קרוב לאספקה ללקוח הסופי  – מכיוון שהסחורה נמצאת בפיקוח המכס אין צורך לשלם עליה מכס ומע"מ ולכן ניתן לשחררה בעת הצורך וע"י כך לנהל את תזרים המזומנים של היבואן. במקרה זה גם חוסכים הובלה יבשתית כפולה למחסן היבואן ובנוסף ללקוח הסופי.

  1. קבלת תקן או פטור מתקן – לסחורות שנדרש לקבל אישור תקן, ניתן לטפל באישור ללא חשש מעלויות אחסנה גבוהות בנמל אם הסחורה בתוך מכולה..
  2. שימוש באחסנה במסוף עכב חוסר מקום במחסן היבואן.
  3. משטוח קרטונים – בעת פריקת הסחורה מהמכולה עובדי המסוף מסדרים את הקרטונים על משטחים לצורך שינוע פנימי במחסן, ניתן לתת הנחיות איך לסדר בגובה או בסוג משטחים. אופציה זאת גם חוסכת תיאום סבלים אצל הלקוח אם המטען היה מגיע כמכולה.
  4. שימוש באמצעי פריקה מקצועיים במסוף המטענים – לעיתים ליבואן אין ידע וכלים לפרוק ממכולה מטענים ארוכים או חריגים בגודל או משקל.

טיפ חשוב!,  אחרי חגים או חופשות ארוכות, סוף ותחילת שנה המחסנים מלאים ולא תמיד  מצליחים  להכניס את כל הסחורה לשטח אחסון מקורה, לכן אם החלטתם להשאיר סחורה באחסנה אם מומלץ לבקש מהמשלח יבדוק מול המחסן שאכן הסחורה מאוחסנת במחסן מקורה.

זהירות !  קבלת  מחיר נמוך להובלה ימית לארץ מהספק הסיני תעלה לכם בסוף ביוקר !

טעות נפוצה שאני נתקל  גם אצל יבואנים ותיקים, מסכמים עם הספק תנאי מכר  CFR – עלות סחורה והובלה על חשבון הספק  לישראל, לכאורה ההובלה הבינלאומית שולמה מראש ע"י הספק, אך בנמל ביעד, היבואן נדרש לשלם למשלח המקומי הוצאות והיטלים גבוהים מאוד  בשביל לקבל את הסחורה. בדיעבד מתברר שהספק שילם על ההובלה הבינלאומית מחיר נמוך מאוד שמסובסד  על ידי  החזרים שנגבים  מהיבואן בתוך סעיפי ההוצאות מקומיות בחשבונית של המשלח המקומי. תופעה זו נפוצה מאוד  במשלוחים  מהמזרח הרחוק, סין והודו.

אם בכל זאת הספק מתעקש על תנאי CFR (מחיר סחורה כולל הובלה לארץ) הקפידו לדרוש מהספק לברר את שם חברת השילוח המקומית ומה תעריפי ההוצאות המקומיות בישראל. כך תוכלו להשוות בצורה נכונה מול הצעות שתקבלו ממשלחים מקומיים עבור ההובלה מהנמל או מבית הספק.

סיכום והמלצות

ישנם יתרונות רבים לשירותי הובלה ימית למטענים חלקיים. משלח מקצועי יוכל למסור לכם מידע על מועדי יציאת האוניות והאלטרנטיבות הקיימות וע"י כך תוכלו לתכנן יחד את מועד האספקה מול הספק ולקצר את לוחות הזמנים בבחירת המסלול הנכון והיעיל עבור המטען שלכם. חשוב לציין בפני המשלח את משמעות הזמנים (כמה שווה לכם קיצור בלוחות זמנים או מה הנזק הכספי באיחור בהגעה).

המעורבות  של המשלח הבינלאומי מאוד חיוניות במטענים חלקיים מומלץ לעבוד עם משלחים מקצועיים בעלי התמחות במטענים חלקיים להם יש יכולת והשפעה לפתור תקלות מול הסוכנים שלהם בעולם והמסופים בארץ בעת ריקון המכולות ואיתור הסחורות.

חשוב לבחור לעבוד עם משלחים מקצועיים בעלי ניסיון אשר  ייעצו לכם מה הדרך הטובה והנכונה  וימנעו מכם לעשות טעויות שעולות כסף רב.

חברת אייל סלע – מומחים לשילוח בינלאומי – התאמת המסלול הנכון, החסכוני והיעיל ביותר למשלוחים שלכם.
ליצירת קשר📲

 

אייל סלע- 0542280300, eyal@eyalsela.com  

אינטרנט: www.eyalsela.com

 

תגובות

אודות

נעים מאוד,

שמי אייל סלע ואני מומחה לשילוח בינלאומי 

 

בכל עניין ושאלה, אשמח אם תצרו קשר עוד היום!

אייל סלע
נייד: 054-2280300

 

כתבות אחרונות

עקוב אחרי בפייסבוק

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי

בשליחת פרטי הדואר האלקטרוני שלך אתה מסכים לקבל עדכונים וכתבות ממני.