כיצד לבחור הובלה ימית במכולה או מטען חלקי ?

לא תמיד ברור אם עדיף לשלוח את המטען בשירות מכולה מלאה או בשירות מטענים חלקיים.
אז איך מחליטים? הנה כמה טיפים  שכדאי לקחת בחשבון לפני שמחליטים באיזה שירות להשתמש.

מה ההבדל בין שירות מכולה מלאה לשירות מטענים חלקיים?
בשירות הובלה מכולה מלאה (FCL-Full container Loaded) –המשלח מוביל לספק מכולה ריקה, הספק  מעמיס את המטען למכולה, לאחר מכן המכולה מועברת לנמל לצורך שליחתה לנמל היעד, בנמל היעד המכולה נפרקת מהאונייה לנמל. ולאחר שחרור מהמכס, המשלח מוביל את המכולה למקבל, לפריקת הסחורה – לאורך כל מסע ההובלה, הסחורה נשארת בתוך המכולה.

בשירות הובלה ימית למטענים חלקיים (LCL – Less Container Load) – המשלח אוסף את המטען מהספק ומעביר למחסן מיוחד (CFS Container Freight Station –), במחסן זה  ממכילים את המטען שלכם יחד עם מטענים של שולחים אחרים, לתוך מכולה הנשלחת לנמל היעד. בנמל היעד המכולה נפרקת מהאונייה לנמל. ומועברת למחסן, לפריקה ומיון המטענים שנשלחו. לאחר שחרור, המשלח מוביל את הסחורה במשאיות למקבל.

האם יש כלל פשוט – מתי עדיף מכולה מלאה או מטען חלקי?

לפני משבר הקורונה, כאשר מחירי ההובלה היו מאוד נמוכים, מנהלי שרשרת האספקה השתמשו ב"כלל אצבע": אם נפח המטען מעל 15 מ"ק, אז עדיף לשלוח מכולה. ואם פחות, אז צריך לשלוח כמטען חלקי.

בעידן הנוכחי של מחסור במקום באוניות, עומסים וצפיפות בנמלים. ומחירים המטפסים כלפי מעלה ושוברים שיאים שכמותם לא ראינו עוד.. כבר אין כללים פשוטים.

מנמלים מסוימים בסין, יש חוסר בציוד מכולות 20 רגל. ולכן לפעמים עדיף לשלוח דווקא בשירות חלקי. אז אם יש לכם מטען מעל 15 מ"ק  –  אל תניחו הנחות, בקשו מהמשלח הצעת מחיר להובלה בשירות מטענים חלקיים ומכולה מלאה.

מה כדאי מכולה מלאה או מטען חלקי ?

לפני משבר הקורונה, כאשר מחירי ההובלה היו מאוד נמוכים, מנהלי שרשרת האספקה השתמשו ב״כלל אצבע״: אם נפח המטען מעל 15 מ״ק, אז עדיף לשלוח מכולה. ואם פחות, אז עדיף לשלוח כמטען חלקי. אבל כיום הכללים ברורים פחות. עלויות: עלות הובלה ימית למכולה היא קבועה – ככל שתכניסו יותר נפח של המטען שלכם, העלות הממוצעת עבור כל מוצר/יחידה בהובלה תהיה נמוכה יותר. במכולה מלאה, עלויות של טעינה ופריקת הסחורה, מבוצעת על ידי המחסן השולח/מקבל. עלות הובלה ימית למטען חלקי מתומחרת לפי שני חישובים, חישוב אחד לפי הנפח )מחיר ליחידת נפח מטר מעוקב – מ״ק או CBM )וחישוב שני מתייחס לפי המשקל )מחיר לטון(. יחס נפח הוא 1:1 כלומר החיוב יהיה לפי התעריף הגבוהה מבין המשקל או הנפח של המטען. בנוסף תצטרכו לשלם עבור טעינת המטען למכולה במדינת המקור, ועבור שירותי פריקת המטען במדינת היעד. בנוסף יש גם חיובים נוספים של המחסן בו מבוצע השירות, כמו עמלות תיעוד כניסה ויציאה, ליווי, תוספת סידור המטען שלכם על משטחים כדי שיהיה אפשר לשנע במחסן.

אחסנה ודמי שימוש במכולה – יש לשחרר את המכולה תוך מספר ימים אחרת הנמל מחייב תשלום עבור אחסנה יומית. חברת הספנות מעניקה מספר ימים לשימוש במכולה – מקובל להעניק שימוש של עד שבעה ימים ממועד הגעת המכולה ולאחר מכן מחוייב תשלום עבור השימוש במכולה. כדי לשקול שימוש בשירות מטענים חלקיים בישראל מקובל לתת אחסנה של חודש ללא עלות בנמל, כך שאם כרגע אין לכם מקום במחסן שלכם או צריכים לקבל אישור לשחרור שמתעכב לא תחויבו בעלויות אחסנה נוספות. בשורה התחתונה, קשה להשוות, ללא חישוב כל הפרמטרים, את הכדאיות של הובלת מטען בשירות מכולה מלאה והובלה של מטען חלקי. מומלץ לקבל הצעת מחיר להובלה מדלת לדלת בכל אפשרות. מבחינת המהירות, לעיתים מעבר לעלות הובלה, יש חשיבות ללוחות זמנים.

כיצד משווים בין זמן הובלה בשירות מכולה מלאה, לזמן הובלה בשירות מטען חלקי?

אחרי שהמכולה מוטענת על האנייה, אין הבדל אם המטען בתוכו נשלח כמטען חלקי או כמכולה, זמן ההובלה מנמל לנמל זהה עבור כל מכולה באונייה. אבל ישנם מספר גורמים אחרים המשפיעים על משך זמן ההובלה של המשלוח, אם בוחרים להוביל כמטען חלקי או מכולה. משך ההובלה מדלת לדלת – מכולה מלאה בדרך כלל משונעת מהשולח לנמל במדינת המקור ומשונעת מהנמל במדינת היעד למקבל הסופי. במקרים שנדרש להוביל למרחק גדול מהנמל את המכולות, משנעים סחורות בתוך מכולות באמצעות רכבות ומעבורת. לעיתים אין מכולות זמינות , לעומת במקרה של מטענים חלקיים משנעים במשאיות רגילות אשר להם זמינות גבוה יותר. מטען חלקי הנשלח במכולה מועבר למסוף מטענים במדינת המקור, בו מטעינים את המטען למכולה יחד עם מטענים של לקוחות נוספים. ובמדינת היעד, פורקים את המטענים מהמכולה במסוף.
טיפול נוסף בשני הקצוות, יכול להוסיף כשבוע לזמן ההעברה הכולל. לעיתים יש נמל קרוב אבל אין שירות הפלגה ישיר או מהיר לישראל ועדיף להוביל את הסחורה במשאית לנמל מרוחק כדי לתפוס הפלגה מהירה, לדוגמא מספרד יש נמל בילבאו משם זמן ההפלגה 21 יום יש שירות רק באמצעות שטען, אם יובילו את הסחורה לברצלונה יש שירות ישיר של שבוע. מועדי הפלגה – נכון לחודש יולי  2023 ענף הספנות העולמית נמצא בהאטה עכב ירידה בביקוש העולמיים, מחירי ההובלה הימית ממשיכים לרדת אך עם הירידה ישנם שיבושים במסלולי האוניות וביטולי הפלגות בגלל חוסר ביקוש, והדבר גורם להתארכות זמן ההפלגה ואי עמידה בזמנים. ישנם מקומות שיש חוסר בזמינות ציוד של מכולות בנמלי המוצא כי חברות הספנות לא פועלות לרוטציה של מכולות ככל הנראה במטרה לייצר מצב של ביקוש כדי לגבות מחירים גבוהים יותר.

  לעומת זאת הובלת מטען חלקי, גם בזמנים קשים של התקופה היום, כאשר תרצו להוביל מטען חלקי תוכלו להזמין מקום למטען ותקבלו אישור מקום לשיבוץ בהפלגה הקרובה ברוב הנתיבים. מידי פעם אפילו תמצאו משלחים שיוכלו לשבץ את המטען לפני, אם נשאר להם מקום נוסף במכולה שמפליגה קודם. בשורה התחתונה קשה להשוות מי מהיר יותר מטען חלקי או מכולה, זה מאוד תלוי בקו ובזמינות הציוד ובמרחקים של כתובת השולח/מקבל.

גורמים נוספים נזקים לסחורה
 משלחים מקצועיים דואגים היטב להובלת הסחורה שלכם, אך עדיין הטיפול הנוסף הכרוך במשלוח מטען חלקי, פעולות הקשורות בהעמסה ופריקה הסחורות מהמכולה במחסנים – יוצר סיכון גבוהה יותר לנזק.
 חוסרים – כאשר שולחים מטען חלקי יש גם סיכון לטעות ועיכובים. לדוגמא עובד מפספס משטח במחסן, כך שהמטען לא יגיע למכולה או למשאית כמתוכנן. הטעויות האלה נדירות, אבל הן קורות מדי פעם.

מטען המכיל חומרים מסוכנים – ישנם מקרים שלא ניתן להעמיס באותה מכולה את המטען שלכם עם חומרים מסוכנים אחרים או מטען לא מסוכן.

איך ניתן לקבל את ההחלטה הטובה ביותר אם לשלוח מכולה מלאה או מטען חלקי?

 כפי שהצגנו, בתקופה הנוכחית ישנם גורמים רבים המשפיעים על ההחלטה הסופית. ולא פשוט לבחור להשתמש בשירות מכולה מלאה או שירות מטענים חלקים מהסיבה הזאת. ההחלטה הראשונה שעליך לקבל, היא ליצור קשר עם משלח המומחה בשילוח מטענים. משלח מקצועי עם ידע וניסיון מגוון בשילוח מטענים, יסייע לכם להשוות את היתרונות והחסרונות של מכולה מלאה ומטען חלקי. ויעזור לכם להחליט על המסלול וצורת ההובלה הנכונה, בהתאם לסוג הסחורה ובתאם לצרכים הייחודיים שלכם )תקציב ולוחות זמנים(, ליווי צמוד של משלח מקצועי עם ניסיון רב בענף, יחסוך לכם טעויות שעולות הרבה כסף.

אנו תמיד כאן להתאמת המסלול הנכון, החסכוני והיעיל ביותר למשלוחים שלך
אני מזמין אותך להתייעץ איתי לפני המשלוח הבא שלך, ולקבל את הפתרון הטוב ביותר, המהיר, הזול והבטוח ביותר, עבור המשלוחים שלך!

אנו תמיד כאן להתאמת המסלול הנכון, החסכוני והיעיל ביותר למשלוחים שלך.

לוגיסיקו- אייל סלע – המומחים לשילוח בינ"ל
לשירותכם 24/7 בטל: 0542280300

תגובות

אודות

נעים מאוד,

שמי אייל סלע ואני מומחה לשילוח בינלאומי 

 

בכל עניין ושאלה, אשמח אם תצרו קשר עוד היום!

אייל סלע
נייד: 054-2280300

 

כתבות אחרונות

עקוב אחרי בפייסבוק

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי

בשליחת פרטי הדואר האלקטרוני שלך אתה מסכים לקבל עדכונים וכתבות ממני.