כל מה שכדאי שתדעו על הובלה ימית!

מידע מקצועי ומועיל עבור המשתמשים בהובלת מטענים במכולות בשילוח ימי.

בעקבות מגפת הקורונה ומגבלות תנועת נוסעים בנמלי התעופה, כמות טיסות הנוסעים קטנה מאוד , קיבולת המטענים שהוטסו בבטן מטוסי הנוסעים צומצמה, דבר שגרם לעלייה בביקוש בקיבולת מטען במטוסי מטען ומחירי ההטסה עלו משמעותית, השימוש בהובלה האווירית למוצרים רבים הפך ללא כלכלי יותר, לכן מוצרים רבים הועברו לשילוח ימי.

הובלה ימית (בין נמלים):
באמצעות שילוח ימי מובילים את רוב הסחורות בעולם זהו פתרון נוח ובמחיר אטרקטיבי, השילוח נעשה באמצעות אוניות במכולות בגדלים סטנדרטיים. ניתן גם להוביל מספר קרטונים או משטחים באמצעות מטענים חלקיים, גם מטענים חלקיים מאוחדים למכולה שכוללת מטענים של לקוחות נוספים.

בד"כ יש מועדי הפלגה קבועים וידועים בד"כ יש שירות שבועי מרוב הנמלים.
שינוע ימי מתבצע באמצעות מכולות בגדלים סטנדרטיים:

👈שינוע מכולה מלאה – FCL)) FULL CONTAINER LOADED – כלומר מכולה שכל הסחורה שהוטענה בארץ המקור מיועדת ללקוח ספציפי.
👈שינוע מטען חלקי –(LCL) – LESS CONTAINER LOADED כאשר רוצים להוביל בים מטען שלא ממלא מכולה מלאה. בשירות זה מובילים את המטען למחסן חברת השילוח, במחסן ממכילים את המטענים בתוך מכולה יחד עם מטענים ללקוחות נוספים לנמל היעד.

ישנם גם מוצרים שמובילים באוניות ייעודיות כמו גרעינים, סוכר, פחם, נפט, אוניות גלנוע ( רו-רו) לשינוע ציוד חריג ורכבים, ישנם עוד כמה סוגי מכולות מיוחדות לשינוע ציוד במידות החורגות מגודל מכולה הסטנדרטית.

הובלה ימית במכולות:

השילוח הימי מתבצע בדרך כלל במכולות. הובלה במכולות היא שיטת ההובלה הנפוצה ביותר בהובלה ימית. המכולה עשויה, בדרך כלל, מברזל ובגדלים סטנדרטיים, כך שמתאימה להובלה באוניות, במשאיות וברכבות. בשימוש בשיטת הובלה במכולות המטען נארז במכולות בגודל סטנדרטי כבר אצל הספק. המטען נפרק ישירות אצל היבואן. על דלת המכולה שמים מנעול שנקראה פלומבה או באנגלית SEAL זהו מנעול חד פעמי עם מספר.
אותו מספר נרשם על גבי כל המסמכים ונבדק בכניסה לנמל המוצא וביציאה מנמל הפריקה.
היום יש גם סגרים אלקטרוניים שמאפשרים מעקב אחר מיקום המכולה בכל שלבי הדרך.

לשיטת הובלה במכולה יתרונות רבים:
* הובלה מאוד בטוחה ויעילה.
* מניעת חוסרים בסחורה – אחריות מלאה של הספק

*המכולה מגינה על המטען מפני מזג אוויר ומאפשרת גם אחסון בשטח פתוח.

*נוחות וקלות שינוע בשל מידות קבועות.
*ניתן להובלה ביעילות תוך כדי ניצול מקסימלי של מקום במכולה (ע"י שימוש בארגזים במידות קבועות למילוי חלל המכולה).

בעלות המכולה
המכולה שייכת לחברת הספנות ומושאלת לצורך ההובלה, לכן לא ניתן להעביר מכולה מחברת ספנות אחת לאחרת. בדרך כלל חברת הספנות מאפשר להשתמש במכולה ללא תשלום עד 7 ימים ממועד הפריקה לאחר מכן חברת הספנות מחייבת דמי שימוש יומי.

אחסנה בנמל
בכל נמל בעולם יש תעריפים לחיוב אחסנה לאחר מספר ימים פטורים מאחסנה.

יש מספר גדלים סטנדרטים למכולות:
לדוגמא :
מכולה 20 רגל, אורכה 6 מטר וניתן להעמיס בתוכה משקל עד 27 טון ונפח של 28 מ"ק.
מכולה 40 רגל, אורכה 12 מטר וניתן להעמיס בתוכה משקל עד 27 טון בנפח של 65 מ"ק.

במכולות 20 רגל משתמשים לכל סוגי המטענים והיא נפוצה בעיקר להעברת מטענים כבדים ודחוסים כמו כימיקלים, עצים, חומרי בניין וכדומה.
במכולה 40 משתמשים בעיקר לשנע מטענים נפחיים כמו צעצועים, בגדים.

קיימת גם מכולה מסוג 40 HC ( HIGH CUBE) שהיא גבוהה בכ-60 סמ ממכולה 40 רגלה ומתאימה להובלת סחורות נפחיות.

קיימות גם מכולות קירור לשינוע מוצרים הדורשים בקרת טמפרטורה, מכולות אלו מוזנות מחשמל באוניה בזמן ההובלה הימית ובאחסון בנמל.

מטענים חריגים
כאשר נדרש להובלה מטענים אשר אורכם או רוחבם חורג מהמידות של מכולות סטנדרטיות ניתן להשתמש בקווי הספנות תוך שימוש במכולות מיוחדות לדוגמא מכולה גג פתוח (OPEN TOP) ומכולות FLAT (הפתוחה מצידי המכולה), המחיר של ההובלה נקבע אד-הוק בהתאם לנתוני המטען. בדרך כלל מכולות אלו יהיה על גבי הסיפון בחלק העליון.
צריך לשים לב כי חברות ביטוח בדרך דורשות כי הובלה תהיה בבטן האוניה ודורשות דוח שמאי מקצועי שמטען נקשר למכולה כנדרש.

במכולות ניתן להוביל מטענים מסוגים שונים כימיקלים, מנועים, לכן, לעיתים המכולות מאוד מזוהמות ולכן יש חברות ספנות שלא מוכנות לשלוח סחורות מסוימות.
לדוגמא- יש מכולות שחברות הספנות מייעדות למזון בלבד (לכן חשוב לציין זאת בעת הזמנת המכולה), לכן חברת הספנות מבקשת לדעת מה סוג הסחורה על מנת להקצות מכולה מתאימה.

סוגי השירות הניתנים ע"י חברות הספנות ( הובלה ישירה והובלה בשטעון).

✅ הובלה ישירה DIRECT SERVICE – שימוש באוניה אחת , העמסה המכולה בנמל המוצא , הפלגה ופריקת המכולה בנמל היעד. שימו לב אין הכוונה להובלה מנמל לנמל ישירות ללא עצירות בדרך, בדרך כלל יש עוד נמלים שהאוניה פוקדת בדרך.

✅שירות לא ישיר – שטעון –TRANSSHIPMENT SERVICE – שימוש ביותר מאוניה אחת במסלול, העמסה המכולה לאוניה מסוימת בנמל המוצא, פריקת המכולה בנמל ביניים של הקו לצורך העמסה מחדש על אוניה אחרת ופריקה בנמל היעד (כמו קו אוטובוס, צריך לרדת בתחנה מסוימת כדי לתפוס קו אוטובוס אחר שמגיע ליעד). (נמל החלפת אוניה נקרא נמל שטעון).

✅לעיתים אין ברירה וחייבים להשתמש בשירות שטעון כי אין שירות ישיר, ולפעמים משתמשים בהובלה בשטעון כי המחיר זול יותר משירות ישיר, בדרך כלל הזמן ארוך יותר, מחיר לשטעון לעיתים זול יותר מהפלגה ישירה, הסיבה שלחברת הספנות יש שיקולים מסחריים לניהול צי המכולות שלה בצורה כדאית יותר, ישנם לקוחות רבים שמשתמשים בשירות שטעון כמחסן שט, או במקרים שסחורה לא דחופה ויש דרישה מהספק לשלוח כי זה תופס לו מקום.

,✅בדרך כלל בקו של האונייה יש מסלול קבוע של מעבר בנמלים לפי סדר מסוים ובקו פועלות מספר אוניות על מנת לאפשר תדירות פקידה קבועה בנמלים בדרך כלל כל שבוע.

✅בשירות ישיר מקובל להשתמש באוניות הזנה – FEEDER – אלו אוניות קטנות יחסית שמעבירות מכולות מנמל מסוים לנמל שממנו יוצאת האוניה הגדולה. מסין לדוגמא יש הרבה נמלים קטנים מהם מעבירים מכולות לנמלים הראשיים שנגחאי, שנזן, נינגבו הונג קונג, זאת מכיוון שלאונייה גדולה לא כלכלי להיכנס לנמל קטן לפרוק ולטעון סחורה מה גם שלא תמיד יש אפשרות לנמלים לתפעול אוניות גדולות, לחברות הספנות שיקולים לרכז כמה שיותר מכולות בנמל אחד לאוניה הגדולה, מכיוון שהזמן להכניס אוניה לנמל הוא ארוך.

✅נמלי מצרים היו בעבר נמל שטעון ראשי להרבה חברות ספנות מ/לישראל, היום בעקבות השיפור בשירות בנמלים, פוקדים את הארץ האוניות הישירות, הדבר מקצר את בזמני ההובלה וזאת הסיבה שחייבים לשמור על שקט ואמינות בתפקוד הנמלים אחרת חברות הספנות יעדיפו לפקוד עם האוניות הגדולות של המכולות בנמלים סמוכים ולשנע באוניות פידר.
מה גם שפקידה ישירה כלכלית לחברת ספנות במקרה של נמל יעיל ומהיר והיום הנמלים בעולם מתחרים על שירות טוב על מנת שחברות הספנות יעדיפו להשתמש בנמל כנמל בית לשטעון מכולות לקוים שונים.

שיתופי פעולה בקווי הספנות :
מקובל בענף ההובלה הימית שיתופי פעולה בין חברות הספנות ואיחוד קווים, הכוונה שמספר חברות ספנות עושות שיתוף פעולה על מנת להציע שירות טוב יותר ללקוחות, לדוגמא היום מהמזרח יש שיתוף פעולה להפלגות ישירות שנקרא MD2 – בו חברו יחד, ONE, HAPAG-LLOYD , YANG MING , בדרך כלל בשיתוף פעולה מסוג זה כל חברת ספנות מקצה אוניה לקו, וכך שהחברות יכולות להציע שירות שבועי.

מחירי ההובלה הימית
1. המחירים למכולה נקבעים לפי סוג המכולה.
2. לא בהכרח מחיר של מכולה 40 רגל הוא כפול משל מכולה 20 רגל,
3. המחיר מושפע מקריטריונים רבים (משקל מכולה, זמינות מכולות, רוטציית מכולות כלומר כמה מכולות נכנסות וכמה יוצאות מאותו נמל, הרצון שיהיה איזון אם אין איזון אז בכיוון מסוים משלמים יותר כלומר היבוא יעלה יותר מהיצוא או ההיפך).
4. במקרים שיש לחברות ספנות עודף מכולות מסוג מסוים בנמל , לדוגמא מישראל יש הרבה מכולות יצוא חקלאי בקירור לאירופה, מכיוון שיש דרישה להחזרת המכולות המחיר של מכולות קירור זול באופן יחסי, לעיתים עולה פחות ממכולה רגילה.
5. המחירים משתנים מחברת ספנות אחת לשנייה.

הפרמטרים נוספים שמשפיעים על המחירים:
• עונתיות (מחירי ההובלה משתנים ככל שהביקוש עולה בדרך כלל לפני החגים והחורף שולחים הרבה סחורות ואז המחיר עולה).
• הכלכלה העולמית כאשר העולם בצמיחה יש עלייה בדרישה של סחורות וחומרי גלם.
• המחיר תלוי אם מדובר בהובלה ישירה או הובלה שטעון.
• זמינות ציוד פנוי לחברת הספנות בכל נמל .

עיכובים ובעיות שיש לקחת בחשבון בשילוח מכולות בים:

• חוסר ציוד של מכולות בנמלים – נגרם כתוצאה משינויים קיצוניים בסחר סחורות העולמי (תופעה שקרתה במשבר הקורונה בשנת 2020).
• עיכובים בנמלים (חוסר כ"א, שביתות)
• מגבלות משקל – אוניה לא יכולה לקחת מטענים נוספים
• מזג אוויר שלא מאפשר לפרוק/לטעון
• צפיפות – תור בנמל של אוניות קודמות כתוצאה מאי עמידה של הנמלים בפריקת/טעינת אוניה.
• חברות ספנות לעיתים נאלצות לדלג על נמל ולחזור אליו בהמשך הסיבוב כדי לא לפגוע בלקוחות הזמנים בנמלים אחרים במסלול.
• במקרה של שירות שטעון – המכולה מחכה לאוניה הבאה הקרובה.
• תקלות מנוע – שיש תקלה העיכוב יכול להיות גדול כיוון שצריך לגרור את האונייה לנמל ושמגיעים לנמל מפזרים את המכולות על גבי שאר האוניות דבר שיכול לגרום לעיכוב גדול בהגעה.
• חוסר התאמה של פעילות הנמל לביקוש – דוגמא נמל לוס אנגלס – לונג ביץ -בארה"ב –בזמן משבר הקורונה הפך להיות צינור למכולות שנשלחו לכל רחבי ארה"ב בגלל זמני הובלה קצרים מנמלי המזרח לנמל זה לעומת נמלים בחוף המזרחי ).

מסופי מטען קידמיים – זמינות מכולות
ישראל היא מדינה קטנה, יש 2 נמלים מרכזיים אשדוד וחיפה, שנדרש להוביל מכולה ביבוא או ביצוא נשלחת משאית לנמל מעמיסה את המכולה נוסעת ללקוח וחוזרת לנמל.

במדינות רבות בעולם יש מספר נמלים ולעיתים הנמלים מרוחקים מאות קילומטרים מהספק ולכן חברות הספנות משתמשות במסופי מטען קדמיים depo הפזורים ברחבי המדינה, בדרך כלל הדפו מקושרים למסילת רכבת או בקרבת הנהר ובכך מובילים מכולות לנמלים.

כאשר יצואן מזמין מכולה חברת הספנות בודקת אם יש מכולה זמינה במסוף הקדמי ובכך מאפשרת למוביל היבשתי להעמיס מכולה בקרבת היצואן, לאחר מכן המכולה תוחזר למסוף המכולות (DEPO).

המסופים לא מחזיקים בדרך כלל ציוד מיוחד (מכולות אופן טופ, פלאט, אם נדרש- יש להזמין מראש כדי שחברת הספנות תתארגן להוביל את הציוד למסוף הקרוב).
גם במקרים שנדרשת כמות גדולה של מכולות 20 או 40 סטנדרטיות.
זאת מכיוון שלעיתים חברת ספנות מייעדת מכולות לקווים מסוימים או שיש לה התחייבויות קודמות ללקוחות אחרים, כך שאם פתאום תרצו 30 מכולות לא בטוח שתהיה זמינות למרות שבפועל יש במחסן מכולות ריקות. חשוב לקחת בחשבון את זמן העברה של נסיעת הרכבת מהדפו לנמל או של המעבורת בתכנון על מנת להימנע מאחסנות בנמלים.

כדאי לשים לב לאופן סידור סחורה בקונטיינר!
לעיתים הסחורה במכולה מיועדת להגיע ל-2 מחסנים שונים במיקומים שונים , לדוגמא אם מכולה מגיע לאשדוד ויש מחסן ביבנה ומחסן בחיפה, רצוי לתת הנחיות לספק לסדר את הסחורה לפי סדר הפריקה כדי לחסון בעלויות הובלה יבשתית.

דוגמאות בתחילת הקונטיינר.
כאשר מייבאים מספר מוצרים במכולה, רצוי לשים מוצר מכל דוגמא בקדמת המכולה, כדי שאם תהיה בדיקת מכס או צורך לנטול דוגמא למכון תקנים יהיה אפשר בקלות להוציא דוגמאות מכל דגם – חסכון בזמן וכסף לסבלים.

מדוע כדאי להיעזר בשירותי משלח במכולות מלאות:

השירותים של משלחים חיוניים גם במכולות מלאות, הרבה חברות גדולות עם מאות מכולות מעדיפות לעבוד עם משלחים ובוחרים לעשות זאת כדי להימנע מעיכובים ותקלות בדרך:
1. משלחים עובדים עם מספר חברות ספנות לכן מאפשרים תאריכי יציאה שונים והלקוח לא מוגבל לחברה ספנות עם אוניה ספציפית.
2. משלחים מקצועיים יודעים מה היתרונות והחסרונות של כל חברת ספנות.
3. משלחים בקיאים במסלולי ההובלה אלו נמלים חברת הספנות פוקדות ישירות ואילו נמלים חברות הספנות עושות שטעון ומה טיב השירות.
4. משלחים מקצועיים בעלי ניסיון ייעצו ללקוח מה הדרך הטובה וימנעו ממנו לעשות טעויות שעולות אחר כך ביוקר.
5. משלחים מקצועיים יש קשרים ויכולת השפעה לפתור תקלות מול חברת ספנות מאשר ליבואן עם מספר מכולות בודדות.
6. משלחים גדולים משקיעים כסף רב בפיתוח כלים ומערכות מידע מתקדמות, המאפשרים ללקוחות מעקב אחר התקדמות המכולות באמצעות דוחות וכלים מתקדמים, לדוגמא הצגה גרפית על המפה היכן נמצאים בכל רגע נתון כל המכולות שלכם מכל חברות הספנות.

לסיכום

קיימים הרבה פתרונות לוגיסטיים בשוק לכן מומלץ לשתף את משלח המקצועי בצפי צבר ההזמנות שלכם ומועדי האספקה עתידיים, משלח מקצועי יוכל למסור לכם מידע על מועדי יציאת האוניות והאלטרנטיבות הקיימות וע"י כך תוכלו לתכנן את מועד האספקה מול הספק ולקצר את לוחות הזמנים בבחירת המסלול הנכון עבור המטען שלכם. ליווי צמוד של משלח מקצועי עם ניסיון רב בענף יחסוך לכם טעויות שעולות הרבה כסף.

אייל סלע – מומחים לשילוח בינלאומי – התאמת המסלול הנכון,
החסכוני והיעיל ביותר למשלוחים שלכם.

ליצירת קשר: אייל סלע , נייד: 0542280300, eyal@eyalsela.com

אינטרנט: www.eyalsela.com

תגובות

אודות

נעים מאוד,

שמי אייל סלע ואני מומחה לשילוח בינלאומי 

 

בכל עניין ושאלה, אשמח אם תצרו קשר עוד היום!

אייל סלע
נייד: 054-2280300

 

כתבות אחרונות

עקוב אחרי בפייסבוק

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי

בשליחת פרטי הדואר האלקטרוני שלך אתה מסכים לקבל עדכונים וכתבות ממני.