מדוע תעריפי ההובלה הימית למכולות ממשיכים להתייקר ?!

הובלה ימית למכולות
אייל סלע - מומחים לשילוח בינלאומי

מה הסיבה שתעריפי ההובלה הימית למכולות ממשיכים להתייקר?ומתי יתחילו לרדת ?

בהשפעות משבר הקורונה ושינויים דרסטיים בביקוש לסחורה מוצרים בסחר העולמי, ההובלה הימית עוברת תהפוכות והגיעה לשיאים חסרי תקדים הן במחירי ההובלה אשר המריאו במאות אחוזים מנמלים רבים, התארכות זמן ההפלגה ואי עמידה בזמנים, מחסור במקום על הפלגות וחוסר בזמינות ציוד של מכולות בנמלי המוצא. מהן הגורמים המשפיעים על ענף הספנות ומתי המחירים ירדו, ריכזתי לכם בכתבה הבאה את כל מה שאתם צריכים לדעת. 

עלייה חדה בביקוש העולמי לסחורות ומוצרים
החיים לצד מגפת הקורונה שינתה את הרגלי הצריכה של האוכלוסייה, צרכנים החלו להוציא יותר כספים על רכישת מוצרים במקום רכישת שירותים : טיולים לחו"ל, תיירות, מסעדנות, בילויים. כתוצאה מכך חל גידול ביבוא מוצרים סחורות וחומרי גלם מכל רחבי העולם בעיקר מהמזרח, רוב המוצרים משנעים בתוך מכולות וענף הספנות לא לעמוד בדרישות ביקוש.

ביטולי הפלגות
בתחילת התפרצות מגפת הקורונה מדינות רבות החלו להטיל סגרים ולצמצם את הפעילויות העסקית, דבר שהוביל לירידה בביקוש העולמי לסחורות ומוצרים שונים. כל חברות הספנות החלו להפחית את מספר ההפלגות באופן מסיבי ומעבר לכך בצעו שינויים במסלולים ההפלגה בהתאם לביקוש יצוא הסחורות מסין לרחבי העולם.

הכלכלה העולמית התאוששה מהר מהצפוי וחברות הספנות לא היו בטוחים שביקושים ימשיכו לעלות, הם החזירו קיבולת מסוימת, אך לא מספיקה כדי למנוע את המחסור שגרם לעליית המחירים בגלל עליה בביקוש. כתוצאה מכך עלות ההובלה הימית מאסיה לארצות הברית/ אירופה זינקה במאות אחוזים.

חוסר במכולות

מחודש יוני 2020, סין החלה בהתאוששות משמעותית ביצוא סחורות במכולות לרחבי עולם, המלאי של מכולות ריקות בסין הצטמצם, מצב זה, יחד עם העובדה שחברות הספנות לא חידשו את ההפלגות שבוטלו בחודשים הקודמים, יצר מצב של הרבה מכולות פזורות בעולם במקומות שלא צריכים אותן. מעבר לכך חברות הספנות מכרו בתקופת הקורונה אלפי מכולות לצרכים פרטיים מבנים וכו על מנת לצמצם נזקים דבר שגרם למחסור כללי במכולות ברחבי העולם.

הוספת היטלים לתעריפי ההפלגה

חברות הספנות מנסות בדרכים שונות לכסות את ההפסדים הכבדים שנגרמו להם גם בתקופת הקורונה וגם במשבר תעלת סואץ וממשיכות  להכריז על "ביטול הפלגות" ו-"ביטול פקידות אניות בנמלים מסוימים. חברות הספנות החלו לגבות תוספות חדשות בהיטלים שונים על סיבות שונות תוך גיבוי חוקי ומשפטי לדוגמא חברות הספנות טענו כי המחסור במכולות (למרות שגם להם היה חלק ביצירתו) גרם להוספת ההיטלים החדשים. לא משנה את מי מאשמים, התעריפים התייקרו משמעותית.

עומס וצפיפות / סגירת נמלים ו/או עיכובים בנמלי הטעינה והפריקה

עלייה בצריכה השפיעה על עומסים בנמלים, אניות הגיעו לנמלים והמתינו מחוץ לנמל לקבלת חלון תפעולי. מכולות נערמות על הרציפים, מחכות להעלאתן על ספינות, או למשאיות שיאספו אותן. כל עוד לא מפנים את המכולות שממתינות, לא ניתן יהיה לטעון מכולות מלאות עם סחורה.

מגפת הקורונה גם כאן המשיכה לתרום לעיכובים בקרב עובדי הנמל  ונהגי המשאיות. כאשר חלק מכוח העבודה חולה או נמצא בהסגר בכל רגע נתון, הפעילות לאורך שרשרת האספקה נתקעת. הגודש לא רק מאט את תנועות המטענים הנוכחית אלא גם פוגע ומקטין את היכולת לשינוע משלוחים עתידיים.

עיכובי בהפלגות ושינויים במסלול האניות

כאשר אניות ממתינות מחוץ לנמל (על העוגן)  או שמתעכבות כמה ימים בנמל לצורך לפריקה וטעינה, נגרמים עיכובים בלוח הזמנים של פקידת הנמלים האחרים במסלול האוניה,

אם ספינה אמורה לפקוד  כ-14 נמלים בדרך , ועיכוב בכל נמל הוא עוד חצי יום , האוניה מאבדת שבעה ימים לכן חברת הספנות עלולה לשקול לבטל הפלגה שלמה של אותו קו ספנות/מסלול.  מעבר לעומס יש גם אילוצים מזג האוויר שתרם את חלקו עם סופות חורף גדולות שעצרו את פעולות הנמלים.

העומסים  גם על השלבים הבאים בשרשרת האספקה לדוגמא הובלה יבשתית ורכבות . כמות גדולה של מכולות במסוף או בנמל גורם לתורים ארוכים של משאיות המנסות להיכנס לנמל, מה שמגדיל את זמני האספקה ומפחית את מספר הנסיעות  שמשאית יכולה לעשות ביום.

עלויות נוספות כתוצאה משינויים במועד מועדי הפלגה 

כאשר הצפיפות בנמלים גורמת  לאוניה לא לעמוד בלוחות הזמנים והיא מתעכבת, נדרש להכניס את המכולות המיועדות ליצוא לנמל מאוחר יותר, חברת הספנות לעיתים מודיע ממש הרגע האחרון ואז במקום להכניס ביום שלישי אתה צריך להכניס יום חמישי, במקרה כזה צריך לתאם את ההובלה מחדש או לאחסן את המכולה במחסן מכולות של  המוביל שיצטרך להכניס את המכולה לנמל במועד אחר. המשמעות היא שתצטרכו לשלם יותר כסף עבור אחסון המכולה וכן להובלה יבשתית נוספת.

תוספת על החזרת מכולות לנמל

בשל הצפיפות הקשה בנמלים, הנמלים מתקשים לקלוט מכולות ריקות והן מנותבות, למסופים ומחסנים מחוץ לנמל, הלקוחות נדרשים לשלם תוספת במחירי ההובלה  למחסן מרוחק או לנמל אחר חיפה במקום אשדוד, חברות חלק מחברות הספנות השתתפות בחלק קטן מהעלות, או ביטלו חיוב דמי השהייה, אך עדיין מדובר על תוספת משמעותית החזרת מכולה לחיפה במקום אשדוד תוספת של כ 1700 שח.

מתי המגמה תשתנה בתעריפי ההובלה הימית

נכון לעכשיו ענף הספנות העולמית עדיין סובל מאפקט דומינו, שכן עיכוב גורם לעיכוב נוסף. עם פחות קיבולת ופחות הפלגות, יש קושי למצוא מקום בהפלגות הקרובות והזמנת המקום נידחת להפלגות הבאות.

בסופו של דבר חברות הספנות יצליחו לתכנן  מחדש את תנועת המכולות וביקושים העולמיים בקווי הספנות  שלהם ובכלל ככל שאנשים רבים יותר יתחסנו, השגרה תחזור ומערכות תנועת המטענים תחזור לפעול במלוא יכולתן.

מה ניתן לעשות כדי להוזיל את עלויות ההובלה ?

כדי לשרוד בתקופה הנוכחית נדרש סבלנות ותכנון קפדני. אל תטעו – תשלמו יותר למשלוח מכולות ממה שהיה פעם. ולא תמיד תצליחו לתפוס את ההפלגה שתכננתם:

  1. הגדל מלאים ובצע הזמנות אצל הספקים מוקדם ככל האפשר. עיכובים במשלוח הם די בלתי נמנעים, לכן נסו להגדיל עבורכם את מרווח זמן הביטחון.
  2. שתפו את המשלוח בתכנון המשלוחים, תכנון בנוי על תחזית, הרבה מאוד חברות מחזיקות תחזיות טובות לפעילות הסחר שלהם, השתמשו במידע הקיים אצלכם כדי להשיג הסכמים ארוכי טווח. אם אתם עובדים עם שותף לוגיסטי, הוא ישבור את הראש עבורכם.
  3. איתור ספקים אלטרנטיביים במדינות אחרות.

לסמוך על הפרטנר הלוגיסטי שלכם

אחת התופעות שגרמו לעליית מחירים בזמן הקורונה הם לקוחות שפנו למספר רב של משלחים לקבל הצעת מחיר, המשלחים פנו לחברות הספנות ולהזמנת מקום, כך נוצר ביקוש מלאכותי ועומס אדיר. הדבר גרם לחברת הספנות לעלות מחיר כדי להבטיח את המקום ולשחרר את המקום סמוך להפלגה כדי למנוע הזמנות פיקטיביות. מכאן למדנו שמומלץ לבחור משלח מקצועי שייצג את האינטרסים שלכם ויחפש לכם פתרונות שירות במחיר הכי טוב עבודה עם כמה משלחים בו זמנית גורמת בסופו של דבר לבלבול וחוסר יציבות בענף.

סיכום והמלצות

משלח בינלאומי יכול לדאוג לכם לעבור את התקופה המאתגרת בהצלחה, בנו מערכת יחסים עם המשלח שלכם, קיימו שיח יומיומי, חשבו יחד ובקול רם, שתפו מחשבות והתלבטויות כדי לקבל את החלטה הנכונה לבחירת דרך ומסלול ההובלה.
משלח מקצועי יסייע לכם לבחור את המסלול וצורת ההובלה הנכונה בהתאם לסוג הסחורה ובהתאם לצרכים הייחודיים שלכם (תקציב ולוחות זמנים), ליווי צמוד של משלח מקצועי עם ניסיון רב בענף יחסוך לכם טעויות שעולות הרבה כסף.
תקשורת היא המפתח! דרשו קבלת מידע ברור ועבודה בשקיפות כאשר הנתונים משתנים, ודאו שהמשלח עוקב אחר השינויים ומגיב בצורה גמישה מהירה ונכונה.

 

אייל סלע – מומחים לשילוח בינלאומי – התאמת המסלול הנכון, החסכוני והיעיל ביותר למשלוחים שלכם.
ליצירת קשר: אייל סלע ,נייד: 0542280300, eyal@eyalsela.com  
אתר אינטרנט: www.eyalsela.com

תגובות

אודות

נעים מאוד,

שמי אייל סלע ואני מומחה לשילוח בינלאומי 

 

בכל עניין ושאלה, אשמח אם תצרו קשר עוד היום!

אייל סלע
נייד: 054-2280300

 

כתבות אחרונות

עקוב אחרי בפייסבוק

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי

בשליחת פרטי הדואר האלקטרוני שלך אתה מסכים לקבל עדכונים וכתבות ממני.