עתיד השילוח הבינלאומי בעידן הדיגיטלי !

האתגרים החדשים שנוצרו בעקבות משבר הקורונה : מחסור בקיבולת הובלה ימית ואווירית, ביטולים ודחיות בהפלגות, שינויים חדים בתעריפי ההובלה ועוד האיצו את קצב פיתוח תהליכים הדיגיטליים בשילוח הבינלאומי.

הגידול בסחר העולמי והמסחר האלקטרוני   E-commerce השפיעו רבות על ייעול תהליכי השינוע של הסחורות ברחבי ההובלה ומעבר הסחורות במכסים בין המדינות.

חברות שילוח בינלאומי נדרשות היום לפתח יכולות טכנולוגיות ואנליטיות, כתנאי סף להתמודדות בעולם הסחר הדיגיטלי. הלקוחות בעידן הכלכלה החדשה נגישים למידע, לתעריפי ההובלה ומצפים למענה מידי ויעיל.  במציאות הזאת עומדת בפני חברות השילוח  רק ברירה אחת –  לאמץ את  תהליכים וטכנולוגיות דיגיטליות חדשות,  ולהפוך אותם ליתרונות.

היתרונות יבואו לידי ביטוי בתהליכים הדיגיטליים בשרשרת האספקה : החל מקבלת הצעת מחיר לשינוע המטען באמצעות פלטפורמות אינטרנטיות עם מידע מפורט אודות המסלולים ובחירה אידיאלית מתוך הדרכים בהתאם לדרישות הייחודיות של הלקוח, ברגע שהלקוח יפתח הזמנה יזרמו אליו עדכונים בכל שלב בתהליך ההובלה מכל נקודה לנקודה בגלובס, המידע יהיה בשקיפות מלאה  ויוצג בפלטפורמות , מערכות המידע של הלקוחות יוכלו להתעדכן ולאסוף מידע מהפלטפורמות.

אז מה התפתח בעשור האחרון ?

הטרנספורמציות בענף השילוח הבינלאומי בעשור האחרון התמקדו בטכנולוגית האינטרנט, תהליכים אשר הביאו להתייעלות ושיפרו באופן מהותי את יחס העלות תועלת הארגוניים, כדוגמא:

  • אימייל במקום פקס
  • ממשקי תקשורת בין מחשבים.
  • הודעות SMS לטלפון הנייד
  • מסמכים סרוקים
  • מעקב באינטרנט – אחר המשלוח
  • דוחות אוטומטיים
  • דיווחים בזמן אמת אחר המשלוח
  • אפליקציות בסמארטפונים
  • טפסים מקוונים (טופס אינטרנטי אינטראקטיבי)
  • חשבוניות דיגיטליות

באמצעות האינטרנט וכן דרך האפליקציות במכשירי הטלפונים החכמים ניתן לעקוב אחר המטען לאורך כל שרשרת האספקה בכל נקודות זמן. הגידול במהירות העברת הנתונים באינטרנט יחד עם התפתחות טכנולוגיות ואבטחת המידע מאפשרות היום להציג את המידע בצורה יחד עם תצוגה גרפית ויזואלית ברורה באתרי האינטרנט של הספקים בתחום: חברות ספנות, חברות תעופה, משלחים בינלאומיים, מובילים יבשתיים ועוד.

אם בעבר היה ניתן להתעדכן רק במועד הצפוי להגעת המטען מחברות התעופה והספנות היום המידע בזמינות ושקיפות ברמה הרבה יותר גבוהה ומדויקת המאפשרת לדעת בכל רגע נתון את מיקום מסלול ותנועת האונייה או המטוס על מפת הגלובס וכן לתכנן את המהלכים העתידיים בשרשרת האספקה. שקיפות המידע מתאפשרת באמצעות קבלת עדכונים מגורמים שונים בשרשרת האספקה, לדוגמא עדכונים מהנמלים: מתי אוניה תתקבל ומתי הנמל מתכנן לעבוד על פריקה/טעינה, סטטוס שהקונטיינר נפרק מהאונייה, עדכון יציאה וכניסה מהנמל ועוד.

תהליכים רבים בשרשרת האספקה שדרשו בקרה אחר מסמכים פיזיים הוחלפו במסרים אלקטרונים בין מערכות וקיצרו ויעלו את  תהליכים בטיפול במטענים.

דוגמאות לתהליכים שהוטמעו בשנים האחרונות:

  • מערכת מצהרים – שידור פקודת מסירה מחברות ספנות למשלחים וממשלחים לסוכני מכס.
  • גייטפאס העברות – העברת מכולה מהנמל למסוף עורפי באמצעות מסר לרשויות המכס.
  • מסר תעודת אחסנה – דיווחים על הכנסה והוצאה של מכולות/מטענים מהנמל
  • גייטפאס למוביל – מערכת להוצאה מכולה מהנמל/ממסוף ללא ניירת תוך שידור שם חברת ההובלה, שם הנהג ומספר המשאית לקיצור המתנות בשער הנמל.

ברגע שתהליך הפך מניירת למסר דיגיטלי, המידע הפך זמין ונגיש באינטרנט כך שכל גורם רלוונטי יכול לקבל תמונת מצב עדכנית ללא תלות.

טרנספורמציה דיגיטלית ברשויות המכס

רשויות המכס ומשרדי הממשלה השיקו בשנים האחרונות, מערכות חדשניות לשיפור תהליכים היבוא והיצוא, לאחר פיילוט של מספר שנים הושקה בינואר 2018 :

 

מערכת שער עולמי של המכס – הפלטפורמה המחשבית החדשה לניהול סחר החוץ של מדינת ישראל. מטרתה לנהל את סחר חוץ, לפשט את תהליכי הסחר, לייעל ולהוזיל את עלויות היבוא, והכל תוך שקיפות ונגישות המידע. המערכת חדשנית ומתקדמת, פועלת עם מסרים אלקטרוניים ללא נייר כלל וכוללת מרכיב של חתימה דיגיטאלית.

מערכת "מסלול" – הושקה ב -2012  – מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות מאפשרת לכלל היבואנים, היצואנים ועמילי המכס להגיש באופן מקוון טופס בקשות לרישיונות ולאישורים מרשויות מוסמכות ולהתעדכן בכל עת במצב הטיפול בבקשות, החל משלב הבקשה ועד לשלב האישור למכס.

מרשם היבואנים  – מערכת הושקה ב-2018 ע"י משרד הכלכלה, מטרת המערכת  לנהל רישום ופיקוח מסודרים על כל עסק המייבא לישראל מוצרים שדורשים בתקינה, זאת בעקבות תיקון לחוק התקנים בו  פתחו לתחרות קבלת אישורים ממעבדות בנוסף למעבדות מכון התקנים.

הדבר המשמעותי ביותר בכניסתה של מערכת סחר חוץ היה ביטול הגשת המסמכים האוריגינליים  וביטול שמירת המסמכים הפיזיים, זאת באמצעות מרכיב חתימה דיגיטלית באמצעות חתימה דיגיטלית על קבצים ועל טפסים מקוונים.

מה מתפתח בשנים האחרונות:

ממשקי תוכנות יישומים (API  – Application Programming Interface) – שימוש בקוד תוכנה מוכן לאפליקציה  בתוך מערכת אחרת ללא צורך לפתח אל כל המערכת, דוגמא בהקשר ללוגיסטיקה בינלאומית, בכל אתרי הקניות המקוונות לאחר שאנחנו מבצעים הזמנה לאחר שהמשלוח יוצא מהמחסן הלוגיסטי מאפשר לנו לראות את התקדמות המשלוח באתר המידע מתקבל באמצעות חיבור API לחברות הבלדרות או חיבור API לפלטפורמה למעקב משלוחים.

פלטפורמות דיגיטליות

פלטפורמה היא מערכת האוספת נתונים מגורמים שונים, מנתחת את הנתונים ומאפשרת באמצעות אוטומציה לתאם בין הגורמים/שחקנים בשוק בעלויות נמוכות מאוד. ענף הלוגיסטיקה כולל גורמים רבים :משלחים, חברות ספנות, תעופה, חברות הובלה, נמלים אוויריים וימיים ועוד כל אחד מהגופים עובד עם תוכנה עצמאית.

בשנים האחרונות החלו מספר חברות ספנות ותעופה לפתח ממשקים API ללקוחות/משלחים המאפשרים להם  למשוך בזמן אמת מידע לגבי המשלוחים, לפתוח הזמנות, לקבל און ליין תעריפים.

בינה מלאכותית

השילוח הבינלאומי כולל רצף פעולות ותהליכים להעברת מטענים מנקודה אחת לשנייה על פני הגלובוס. מערכות הבינה המלאכותית המקושרות לכל המידע המקבל בכל שלב ומופעלות על ידי מאגרי מידע אינסופיים עם היסטוריות של בעיות ופתרונות בתהליכי הלוגיסטיקה, יצליחו לקבל החלטות מנחות תוך התמקדות  בהגברת הפרודוקטיביות והביצועים הלוגיסטיים.

בינה מלאכותית תאפשר לספק שירות מותאם אישית לכל לקוח, לנהל את דרישותיו, לצפות את בעיותיו ולקבל החלטות אסטרטגיות לאופטימיזציה והיעילות של שרשרת האספקה באופן פשוט ומהיר.

טכנולוגיות בלוקצ'יין (Blockchain)   – שרשרת האספקה הבינלאומית עשירה במסמכים ואישורים המלווים את הסחורה בכל התהליך,  כיום מספר חברות ספנות באמצעות חברות סטארט אפ מנסות לפשט את תהליך השילוח ,על שלביו השונים באמצעות כלים ומתודולוגיות מתקדמות להצפנה וניהול הנתונים כדוגמת טכנולוגיות בלוקצ'יין  (Blockchain כדי שמהלך זה יצליח  נדרש שיתוף פעולה עם כל הגורמים בשרשרת האספקה (בנקים, חברות ספנות, מכסים, לקוחות, ספקים ועוד), אני מאמין שתוך שלוש שנים תתגבש מערכת עולמית להחלפת שטר מטען סחיר בהובלה ימית.

סיכום עתיד המשלח הבינלאומי בעידן הדיגיטלי !

המשלח הבינלאומי יעניק שירות הרבה יותר איכותי מדויק ויעיל ללקוחותיו. הטמעת תהליכים דיגיטליים יחסכו בטעויות ויקצרו את זמן הטיפול במשלוחים. המשלח באמצעות חיבור לפלטפורמות דיגיטליות בתחום הסחר הבינלאומי יציע ללקוחות את המסלולים האופטימליים לשינוע המטענים ויאפשר להם זמינות להשוואות תעריפי הובלה ולוחות הזמנים בכל הדרכים בהובלה ימית ואווירית.

המשלח יציע ללקוחות כלים טכנולוגיים מתקדמים שבאמצעותם הלקוחות יוכלו לנהל טוב יותר את מערך שרשרת האספקה שלכם, כמובן שהמשלח יאפשר חיבור  API – ממשקים מוכנים שהלקוחות יכלו לשלב במערכות שלהם בעלויות נמוכות מאוד.

המשלח באמצעות מערכות בינה מלאכותית יספק שירות מותאם אישית לכל לקוח, ידע לנהל את דרישותיו, לצפות את בעיותיו ולקבל החלטות אסטרטגיות לאופטימיזציה והיעילות של שרשרת האספקה באופן פשוט ומהיר.

 

חברת אייל סלע – מומחים לשילוח בינלאומי – התאמת המסלול הנכון, החסכוני והיעיל ביותר למשלוחים שלכם. ליצירת קשר: אייל סלע , נייד: 0542280300, eyalsela1978@gmail.com  

אתר אינטרנט: www.eyalsela.com

 

תגובות

אודות

נעים מאוד,

שמי אייל סלע ואני מומחה לשילוח בינלאומי 

 

בכל עניין ושאלה, אשמח אם תצרו קשר עוד היום!

אייל סלע
נייד: 054-2280300

 

כתבות אחרונות

עקוב אחרי בפייסבוק

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי

בשליחת פרטי הדואר האלקטרוני שלך אתה מסכים לקבל עדכונים וכתבות ממני.