הובלה ימית במכולות-כל מה שצריך לדעת

קראו כל מה שכדאי לדעת על הובלה ימית 
אייל סלע מתעמק במאמר זה בפרטים המורכבים של השילוח הימי, לרבות סוגי המכולות בהם נעשה שימוש, שיתוף פעולה בין קווי הספנות, תמחור הובלה ימית, אתגרים ועיכובים פוטנציאליים העלולים להתעורר במהלך ההובלה וחשיבות העבודה עם משלחים בינלאומיים.

התחבורה הימית ממלאת תפקיד קריטי בתנועת סחורות ומוצרים ברחבי העולם.
במאמר זה נתעמק בפרטים המורכבים של השילוח הימי, לרבות סוגי המכולות בהם נעשה שימוש, שיתוף פעולה בין קווי הספנות, תמחור הובלה ימית, אתגרים ועיכובים פוטנציאליים העלולים להתעורר במהלך ההובלה וחשיבות העבודה עם משלחים בינלאומיים. על ידי הבנת ההיבטים המרכזיים הללו של התחבורה הימית, חברות ואנשי מקצוע בתחום תוכלו לקבל החלטות מושכלות,לייעל את שרשרת האספקה שלכם ובסופו של דבר לחסוך זמן וכסף .
בתהליך רוב הסחורות בעולם מובלות באמצעות שילוח ימי – זהו פתרון נוח והמחיר אטרקטיבי.  בדרך כלל יש מועדי הפלגה קבועים ושירות שבועי מרוב הנמלים. השילוח נעשה באמצעות מכולות בגדלים סטנדרטיים המשונעות על גבי אניות מכולה. ניתן גם להוביל מספר בודד של קרטונים או משטחים באמצעות מטענים חלקיים. מטענים חלקיים מאוחדים למכולה שכוללת מטענים של לקוחות נוספים.

גדלים סטנדרטים למכולות

מכולה 20 רגל אורכה 6 מטר וניתן להעמיס בתוכה משקל עד 27 טון ונפח של 28 מ״ק. מכולה 40 רגל אורכה 12 מטר וניתן להעמיס בתוכה משקל עד 35 טון בנפח של 65 מ״ק. במכולות 20 רגל משתמשים לכל סוגי המטענים והיא נפוצה בעיקר להעברת מטענים כבדים ודחוסים כמו כימיקלים, עצים, חומרי בניין וכו׳. במכולה 40 משתמשים בעיקר לשנע מטענים נפחיים כמו צעצועים ובגדים. קיימת גם מכולה מסוג 40 (Cube High (HC שהיא גבוהה בכ60- ס״מ ממכולה 40 רגילה ומתאימה להובלת סחורות נפחיות. קיימות גם מכולות קירור לשינוע מוצרים הדורשים בקרת טמפרטורה. מכולות אלו מוזנות בחשמל מהאנייה בזמן ההובלה הימית ובזמן האחסון בנמל. המכולה עשויה בדרך כלל מברזל

ובגדלים סטנדרטיים כך שמתאימה להובלה באוניות, במשאיות וברכבות.
בשימוש בשיטת הובלה במכולות המטען נארז במכולות כבר אצל הספק ונפרק ישירות אצל היבואן. על דלת המכולה שמים מנעול הנקרא ״פלומבה״ או באנגלית SEAL – זהו מנעול חד פעמי עם מספר. אותו מספר נרשם על גבי כל המסמכים ונבדק בכניסה לנמל המוצא וביציאה מנמל הפריקה. היום יש גם סגרים אלקטרוניים שמאפשרים מעקב אחר מיקום המכולה בכל שלבי הדרך

כאמור, במכולות ניתן להוביל מטענים מסוגים שונים בהם כימיקלים, מנועים וכדומה. לעיתים המכולות מאוד מזוהמות ולכן יש חברות ספנות שלא מוכנות לשלוח סחורות מסוימות.
לדוגמא, יש מכולות שחברות הספנות מייעדות למזון בלבד )לכן חשוב לציין זאת בעת הזמנת המכולה( חברת הספנות מבקשת לדעת מה סוג הסחורה על מנת להקצות מכולה מתאימה. ישנם גם מוצרים שמובילים באניות ייעודיות כמו גרעינים, סוכר, פחם, נפט, אניות גלנוע )״רו-רו״( לשינוע ציוד חריג ורכבים, וישנם גם סוגי מכולות מיוחדות לשינוע ציוד במידות החורגות מגודל מכולה סטנדרטית גדלים סטנדרטים למכולות מכולה 20 רגל אורכה 6 מטר וניתן להעמיס בתוכה משקל עד 27 טון ונפח של 28 מ״ק. מכולה 40 רגל אורכה 12 מטר וניתן להעמיס בתוכה משקל עד 35 טון בנפח של 65 מ״ק. במכולות 20 רגל משתמשים לכל סוגי המטענים והיא נפוצה בעיקר להעברת מטענים כבדים ודחוסים כמו כימיקלים, עצים, חומרי בניין וכו׳. במכולה 40 משתמשים בעיקר לשנע מטענים נפחיים כמו צעצועים ובגדים. קיימת גם מכולה מסוג 40 (Cube High (HC שהיא גבוהה בכ60- ס״מ ממכולה 40 רגילה ומתאימה להובלת סחורות נפחיות.

קיימות גם מכולות קירור לשינוע מוצרים הדורשים בקרת טמפרטורה. מכולות אלו מוזנות בחשמל מהאנייה בזמן ההובלה הימית ובזמן האחסון בנמל. המכולה עשויה בדרך כלל מברזל ובגדלים סטנדרטיים כך שמתאימה להובלה באוניות, במשאיות וברכבות. בשימוש בשיטת הובלה במכולות המטען נארז במכולות כבר אצל הספק ונפרק ישירות אצל היבואן. על דלת המכולה שמים מנעול הנקרא ״פלומבה״ או באנגלית SEAL – זהו מנעול חד פעמי עם מספר. אותו מספר נרשם על גבי כל המסמכים ונבדק בכניסה לנמל המוצא וביציאה מנמל הפריקה. היום יש גם סגרים אלקטרוניים שמאפשרים מעקב אחר מיקום המכולה בכל שלבי הדרך. כאמור, במכולות ניתן להוביל מטענים מסוגים שונים בהם כימיקלים, מנועים וכדומה. לעיתים המכולות מאוד מזוהמות ולכן יש חברות ספנות שלא מוכנות לשלוח סחורות מסוימות. לדוגמא, יש מכולות שחברות הספנות מייעדות למזון בלבד )לכן חשוב לציין זאת בעת הזמנת המכולה( חברת הספנות מבקשת לדעת מה סוג הסחורה על מנת להקצות מכולה מתאימה. ישנם גם מוצרים שמובילים באניות ייעודיות כמו גרעינים, סוכר, פחם, נפט, אניות גלנוע )״רו-רו״( לשינוע ציוד חריג ורכבים, וישנם גם סוגי מכולות מיוחדות לשינוע ציוד במידות החורגות מגודל מכולה סטנדרטית

לשיטת הובלה במכולה יתרונות רבים בהם הובלה מאוד בטוחה ויעילה. מניעת חוסרים בסחורה – אחריות מלאה של הספק במקרה של חוסר בכמויות. המכולה מגינה על המטען מפני מזג אוויר ומאפשרת גם אחסון בשטח פתוח. נוחות וקלות בשינוע בשל מידות קבועות. ניתן להובלה ביעילות תוך כדי ניצול מקסימלי של נפח המכולה על ידי שימוש בארגזים במידות קבועות למילוי חלל המכולה. המכולה שייכת לחברת הספנות ומושאלת לצורך ההובלה, לכן לא ניתן להעביר מכולה מחברת ספנות אחת לאחרת. בדרך כלל חברת הספנות מאפשרת להשתמש במכולה ללא תשלום עד 7 ימים ממועד הפריקה לאחר מכן חברת הספנות מחייבת דמי שימוש יומי. בכל נמל בעולם יש תעריפים לחיוב עבור אחסנה בנמל – זאת לאחר מספר ימי פטור מתשלום עבור אחסנה. כאשר נדרש להוביל ״מטען חריג״, קרי, מטען אשר אורכו או רוחבו חורג מהמידות של מכולות סטנדרטיות ניתן להשתמש בקווי הספנות תוך שימוש במכולות מיוחדות.

לדוגמא, מכולת גג פתוח Top Open ומכולות FLAT הפתוחה מצדי המכולה, המחיר של ההובלה נקבע אד-הוק בהתאם לנתוני המטען. בדרך כלל מכולות אלו יהיו על גבי הסיפון בחלק העליון. צריך לשים לב כי חברות ביטוח דורשות כי ההובלה תהיה בבטן האנייה ודורשות דוח שמאי מקצועי המוכיח כי המטען נקשר למכולה כנדרש. חשוב לדעת כי בעוד השינוע הימי מתבצע ברובו באמצעות מכולות בגדלים סטנדרטיים לא תמיד המטען שמשונע הינו בגודל של מכולה. כאשר רוצים להוביל בים מטען שלא ממלא מכולה מלאה ניתן להשתמש בשירות LCL שמשמעותו Less Load Container than, קרי מטען חלקי. שינוע מכולה מלאה מכונה Container Full Load, או FCL. כאשר מעוניינים לבצע שינוע של מטען חלקי מומלץ מאוד לעבוד מול חברות שילוח שמתמחות בהתאמה מיטבית של מטען חלקי לתוך מכולה מלאה ביחד עם מטענים חלקיים אחרים. הליך זה מכונה ״המכלה״ והוא דורש מומחיות, ידע וניסיון. גם אם אתם משנעים מכולות מלאות ניתן לומר בפה מלא כי השירותים של חברות שילוח חיוניים גם בשימוש במכולות מלאות וכי חברות גדולות רבות המשנעות מאות מכולות מעדיפות לעבוד עם משלחים.

הסיבות הן רבות: משלחים עובדים עם מספר חברות ספנות ולכן מאפשרים תאריכי יציאה שונים והלקוח לא מוגבל לחברה ספנות עם אנייה ספציפית. משלחים מקצועיים יודעים מה היתרונות והחסרונות של כל חברת ספנות. משלחים בקיאים במסלולי ההובלה, אלו נמלים חברות הספנות פוקדות ישירות ובאילו נמלים חברות הספנות עושות שטעון ומה טיב השירות. משלחים מקצועיים בעלי ניסיון ייעצו ללקוח מה הדרך הטובה וימנעו ממנו לעשות טעויות שעולות בזמן ובכסף.

למשלחים מקצועיים יש קשרים ויכולת השפעה לפתור תקלות מול חברת ספנות מאשר ליבואן עם מספר מכולות בודדות. בנוסף, משלחים גדולים משקיעים כסף רב בפיתוח כלים ומערכות מידע מתקדמות, המאפשרים ללקוחות מעקב אחר התקדמות המכולות באמצעות דוחות וכלים מתקדמים.

שירותים הניתנים על ידי חברות הספנות הובלה ישירה, המכונה באנגלית Service Direct, הינה שינוע של מכולה באמצעות אנייה אחת בלבד. כלומר, המכולה מועמסת לאנייה בנמל המוצא ונפרקת מהאנייה בנמל היעד. שימו לב – אין הכוונה להובלה מנמל לנמל ישירות ללא עצירות בדרך, שכן רוב הסיכויים הם שישנם נמלים נוספים שהאנייה פוקדת בדרך. שירות לא ישיר, המכונה גם ״שטעון, ובאנגלית Service Transshipment,

שהמכולה תשונע על יותר מאנייה אחת במסלולה אל עבר נמל היעד הסופי. בדרך כלל, המסלול כולל העמסת המכולה לאנייה בנמל המוצא, פריקת המכולה בנמל ביניים של הקו לצורך העמסה מחדש על אנייה אחרת ופריקה בנמל היעד. הדבר דומה לנסיעה בתח״צ שבה לעיתים צריך לרדת בתחנה מסוימת כדי לתפוס קו אוטובוס אחר שמגיע ליעד. הנמל בו המכולה נפרקת מהאנייה ומוטענת על אנייה אחרת נקרא ״נמל שטעון״. לעיתים אין ברירה וחייבים להשתמש בשירות שטעון כי שירות ישיר אינו קיים. לפעמים משתמשים בשטעון כי המחיר זול יותר משירות ישיר. בדרך כלל זמן ההובלה בשירות זה ארוך יותר, ומחיר ההובלה זול יותר מהפלגה ישירה. הסיבה לכך היא שלחברות הספנות יש שיקולים מסחריים לניהול צי המכולות שלהם בצורה כדאית יותר, וישנם לקוחות רבים אשר משתמשים בשירות שטעון כ״מחסן שט״ כמו במקרים שהסחורה אינה צריכה להגיע בדחיפות ויש דרישה מהספק. בדרך כלל בקו של האנייה יש מסלול קבוע של מעבר בנמלים לפי סדר מסוים ובקו פועלות מספר אוניות על מנת לאפשר תדירות פקידה קבועה בנמלים בדרך כלל כל שבוע. בשירות ישיר מקובל להשתמש ב״אניות הזנה״, Feeder. אלו אניות קטנות יחסית שמעבירות מכולות מנמל מסוים לנמל שממנו יוצאת האנייה הגדולה כמו בסין בה יש הרבה נמלים קטנים מהם מעבירים מכולות לנמלים הראשיים כמו שנגחאי, שנזן, נינגבו והונג קונג. זאת מכיוון שלאנייה גדולה לא כלכלי להיכנס לנמל קטן לפרוק.

לטעון סחורה, מה גם שלא תמיד יש אפשרות לנמלים לקלוט אניות גדולות ולכן לחברות הספנות ישנם שיקולים לרכז כמה שיותר מכולות בנמל אחד לאנייה הגדולה. בענף ההובלה הימית מקובלים גם שיתופי פעולה בין חברות ספנות ואיחוד קווים על מנת שהלקוחות יקבלו שירות יותר טוב והמקום על האניות ינוצל בצורה יעילה יותר. שיתופי פעולה אלה נקראות ״בריתות״ והן כוללות הסכמים ביו חברות ספנות כמו למשל ברית M2 ביו מארסק וחברת MSC. תעריפי ההובלה הימית המחירים למכולה נקבעים לפי סוג המכולה – מחיר של מכולה 40 רגל אינו בהכרח כפול ממחירה של מכולה 20 רגל. המחיר מושפע מקריטריונים רבים כגון משקל המכולה, זמינות, והיצע לעומת ביקוש. במקרים שיש לחברות ספנות עודף מכולות מסוג מסוים בנמל, לדוגמה, מישראל יש הרבה מכולות יצוא חקלאי בקירור לאירופה, מכיוון שיש דרישה להחזרת המכולות המחיר של מכולות קירור זול באופן יחסי, ולעיתים עולה פחות ממכולה רגילה. המחירים גם אינם קבועים ומשתנים מחברת ספנות אחת לשנייה. פרמטרים נוספים שמשפיעים על המחירים: עונתיות – מחירי ההובלה משתנים ככל שהביקוש עולה בדרך כלל לפני החגים והחורף שולחים הרבה סחורות ואז המחיר עולה. כלכלה העולמית כאשר העולם בצמיחה יש עלייה בדרישה של סחורות וחומרי גלם. המחיר תלוי אם מדובר בהובלה ישירה או הובלה בשטעון. זמינות ציוד פנוי לחברת הספנות בכל נמל. לעיתים יש עיכובים ובעיות לא צפויות שעלולות לצוץ בעת שילוח מכולות בים. למשל, חוסר ציוד של מכולות בנמלים. מצב זה נגרם כתוצאה משינויים קיצוניים בסחר סחורות עולמי – תופעה שקרתה במשבר הקורונה בשנת .2020 עיכובים בנמלים עקב מחסור בכוח אדם או שביתות. מגבלות משקל – האנייה לא יכולה לקחת מטענים נוספים. מזג אוויר שלא מאפשר לפרוק/לטעון. צפיפות – תור בנמל של אניות קודמות כתוצאה מאי עמידה של הנמלים בפריקת/טעינת אוניות. חברות ספנות לעיתים נאלצות לדלג על נמל ולחזור אליו בהמשך הסיבוב כדי לא לפגוע בלוחות הזמנים בנמלים אחרים במסלול. במקרה של שירות בשטעון המכולה יכולה להתעכב בעודה מחכה לאנייה הבאה הקרובה. תקלות מנוע באנייה – נדיר אבל עלול לקרות. כאשר יש תקלה כזאת העיכוב יכול להיות גדול כיוון שצריך לגרור את האונייה לנמל ושם לפזר את המכולות על גבי אניות פנויות אחרות, דבר שיכול לגרום לעיכוב גדול בהגעת המכולה. לסיכום קיימים הרבה פתרונות לוגיסטיים בשוק לכן מומלץ לשתף חברה מקצועית בתחום השילוח שתוכל למסור לכם מידע על מועדי יציאת האוניות והאלטרנטיבות הקיימות וכך תוכלו לתכנן את מועד האספקה מול הספק ולקצר את לוחות הזמנים בבחירת המסלול הנכון עבור המטען שלכם. ליווי צמוד של משלח מקצועי עם ניסיון רב בענף יחסוך לכם טעויות שעולות הרבה כסף. 

צפו בפתרון ייחודי להובלה שבאמצעותו חסכתי יותר מ-30% בעלות השילוח בהובלת מכונות בשילוח ימי.

  לחצו על הקישור וצפו בסרטון שלי >>

לוגיסיקו- אייל סלע – המומחים לשילוח בינ"ל
לשירותכם 24/7 בטל 
: 054-2280300.

תגובות

אודות

נעים מאוד,

שמי אייל סלע ואני מומחה לשילוח בינלאומי 

 

בכל עניין ושאלה, אשמח אם תצרו קשר עוד היום!

אייל סלע
נייד: 054-2280300

 

כתבות אחרונות

עקוב אחרי בפייסבוק

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי

בשליחת פרטי הדואר האלקטרוני שלך אתה מסכים לקבל עדכונים וכתבות ממני.