טיפים לחסכון וייעול בשילוח בינלאומי -בעקבות מציאת החיסון לקורונה 21.12.2020

אייל סלע - מומחה לשילוח בינלאומי

טיפים לחסכון וייעול בשילוח בינלאומי -בעקבות מציאת החיסון לקורונה

הכלכלה העולמית מתחילה לראות את האור בקצה המנהרה בעקבות גילוי החיסון נגד הקורונה. לצד זאת משבר הקורונה גרם לשיבושים רבים בסחר הבינלאומי ושרשראות האספקה העולמיות, שימשכו עוד חודשים רבים קדימה.

מנהלי הרכש, הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה יאלצו להתמודד מול היצרנים והספקים שלהם עם שינויים רבים בזמינות ומועדי אספקה של סחורות יחד עם תנודות מחירים וצווארי בקבוק חדשים בשרשרת האספקה העולמית.

מנהלי הרכש, הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה ידרשו לקבל החלטות על בחירת דרכי שינוע המטענים בצורה יוצאת דופן עם אילוצים חדשים כגון: עיכובים גדולים בזמני השילוח הבינלאומי, חוסר ציוד ומקום בחברות הספנות, צמצום דרכי ההובלה האווירית וזינוק במחירי ההובלה במאות אחוזים.

אילוצים רבים הדורשים יצירתיות  ולכן במיוחד בתקופה זו מומלץ להיעזר במשלח מטענים מקצועי בעל  ניסיון רב בענף שיאתר למטען שלכם את מסלול ההובלה היעיל הבטוח והחסכוני ביותר.

הובלה אווירית

בכל הנוגע לשינוע סחורות בין מדינות, בהובלה אווירית עדיין קיים מחסור גדול בקיבולת המטענים עכב הפסקת טיסות הנוסעים כאשר בתקופות שלפני הקורונה, הטיסו  כ-60% מהמטענים בעולם. פעילות טיסות הנוסעים מושפעת מכמות הנוסעים עם מציאת החיסון, כמות הטיסות תגדל בצורה מתונה, בטווח הקצר הנוסעים יהיו זהירים יותר ויוותרו על טיסות וככל שהמשבר הכלכלי נמשך תקציבי נסיעות בחברות ועסקים יוגבל וישתמשו יותר בשיחות ועידה ופגישות וירטואליות.

חברות התעופה יחפשו להגדיל מקורות הכנסה וימשיכו להסב מטוסים נוסעים למטען או להפעיל טיסות נוסעים במתכונת מטענים בלבד. עלויות ההובלה ימשיכו להיות גבוהים ואף להתייקר עם הפצת החיסונים ברחבי העולם בהשוואה לאותן עלויות הובלה טרום עידן הקורונה, לכן שינוע בהובלה אווירית כעת אינו כלכלי עבור מוצרים רבים.

השפעת הפצת החיסונים לקורונה על תעריפי ההובלה האווירית

המדינות בעולם ויצרני החיסונים במרוץ לשינוע החיסונים נגד הקורונה במהירות ופחות מודאגים מעלויות ההטסה, מה שיגרום לכך שמשלוחי החיסונים יקבלו עדיפות על פני כל סחורה אחרת. תיעדוף המקום בהובלה אווירית לצורך הפצת החיסונים ברחבי העולם ישפיעו על ייקור תעריפי ההובלה.

הובלה בקורייר – רוב חברות הקורייר מפעילות מטוסי מטען בתקופת הקורונה שעבדו, העלו משמעותית את המחירים ושינעו מטענים גדולים במחירים מאוד גבוהים, המגמה תמשיך בשנה הקרובה ולא צפוי ירידה במחירים.

הובלה ימית-בהשפעות משבר הקורונה ההובלה הימית עברה תהפוכות והגיעה לשיאים חסרי תקדים הן במחירים ההובלה אשר המריאו במאות אחוזים ביצוא מסין, התארכות זמן ההפלגה ואי העמידה בזמנים, מחסור במקום על הפלגות וחוסר בזמינות ציוד של מכולות בנמלי המוצא. ולמרות זאת כרגע האתגר האמיתי הוא מקום בהפלגות וזמינות של מכולות ריקות.

משבר הקורונה פגע בחוליות קריטיות בשרשרת האספקה בהובלה הימית

ביטולי הפלגות
בתחילת שנת 2020 המפעלים הסיניים נסגרו למשך שבועיים לרגל חג ראש השנה הסיני. חברות הספנות הודיעו על ביטול הפלגות בעקבות ביקושים נמוכים ביצוא בתאריכים אלו. באותה תקופה הידיעה על וירוס הקורונה החלה להתפשט והשלטונות בסין החלו לנקוט בצעדים מחמירים למניעת התפשטות הקורונה, מפעלים רבים לא חזרו לעבוד בסיום החג ב-2.2.20 . חברות הספנות נאלצו לבצע התאמות לביקוש בקווי הספנות.
בחודש מרץ הקורונה התפרצה באירופה ובחודש אפריל מדינות רבות החלו להטיל סגרים ולצמצם את הפעילויות העסקית, דבר שהוביל לירידה בביקוש ברמה העולמית לסחורות ומוצרים שונים. כל חברות הספנות החלו להפחית את מספר ההפלגות  באופן מסיבי ע"י ביטול הפלגות ושינוי מסלולים בהתאם לביקוש יצוא הסחורות מסין לרחבי העולם.

רוטציה של מלאי המכולות

במהלך התקופה שהתפרצה המגיפה בארה"ב, הנמלים סבלו מעומסים ועיכובים בפריקת מכולות מהאוניות, דבר אשר השפיע גם על המתנות ועיכובים בהפצה של המכולות מהנמלים לרחבי ארה"ב באמצעות רכבות ו/או משאיות וכן בהחזרת המכולות הריקות לחברות הספנות.

מחודש יוני, סין החלה בהתאוששות משמעותית ביצוא סחורות במכולות לרחבי עולם, המלאי של מכולות ריקות בסין הצטמצם, מצב זה, יחד עם העובדה שחברות הספנות לא חידשו את ההפלגות שבוטלו בחודשים הקודמים, יצר מצב של הרבה מכולות פזורות בעולם במקומות שלא צריכים אותן.

המחסור במכולות ברחבי העולם משפיע על עליית מחירים מתמשכת שלא נראתה עד כה ברמות ההובלה מסין לשאר חלקי העולם.

הסיבות לחוסר במכולות ועליית מחירי ההובלה

✔שינויים בביקוש בסחר העולמי

✔ביטולי הפלגות חוזרות

✔סגירת נמלים ו/או עיכובים בנמלי הטעינה והפריקה

✔שינויים במסלולים 

✔התארכות זמן ההובלה

מגמות בתעריפי ההובלה הימית
במהלך משבר הקורונה חברות הספנות ספגו הפסדים כבדים, עם זאת יש עדיין חוסר ציוד וחוסר מקום בהפלגות. ראש השנה הסיני מתקרב, מה שגורם לחברות בישראל ורחבי העולם להזמין סחורות מסין.  חברות ספנות לא מוכנות לסבסד את העלויות לשינוע החזרת המכולות ריקות לארץ המוצא ולא מחדשות קווי ספנות שבוטלו דבר שגורם להתייקרות תעריפי ההובלה הימית כמעט בכל קווי הספנות מאסיה לרחבי העולם.

אני מעריך שהמצב יימשך לפחות עד סוף ראש השנה הסיני, כלומר מרץ 2021. ולאחר מכן תעריפי ההובלה הימית ירדו ככל שחברות ספנות יחדשו את קווי ההפלגות וככל שהיקף הסחר יגדל דבר שישפיע ישירות על רוטציה של  המכולות ויאפשר לחברות הספנות לתמחר בצורה יעילה את קווי הספנות לפי ביקושים של כניסה ויציאה של מכולות מכל מדינה למדינה.

טיפים לצמצום סיכונים בתהליכי השילוח בזמן הקורונה

התחזיות ומערכות המידע לא הצליחו לחזות את משבר הקורונה ואין להם  יכולת לנהל את משבר הקורונה, מנהלי הרכש צריכים להפעיל שיקול דעת אנושי כדי להחליט על פתרונות הובלה חדשים שבחלקן לא התנסו בעבר. הטסה במקום הובלה ימית, מטענים חלקיים במקום מכולות מלאות להלן נקודות שכדי לקחת בחשבון בתהליכי השילוח בשנה הקרובה.

  • תכנון לוחות זמנים – דרשו פירוט מדויק של לוחות הזמנים הכולל מועדי הפלגה/ הטסה, תדירות הפלגות/ טיסות, בקשו לציין סוג הובלה האם הפלגה ישירה או הפלגה בשטעון (החלפת אוניה בנמל ביניים בדרך).
  • בקשו הסבר מפורט למסלול הובלת הסחורה מבית הספק עד למקבל הסופי (האם ההובלה מתבצעת דרך מחסני ביניים, מהם זמני העברה לנמלים) תוך ציון מה הם הגורמים העלולים להשפיע על משך ההובלה, מה הפרמטרים לשיפור זמני ההובלה.
  • איחוד ספקים / משלוחים – מומלץ מאוד לצמצום עלויות גם למשלוחים ימיים וגם משלוחים אוויריים. ניתן לרכז הסחורות אצל אחד הספקים ולבקש ממנו שימכיל את הסחורה במכולה, במקרה זה המשלח יכול להוציא שטר מטען לכל ספק בנפרד.
  • היערכו לשינוי מהותי בתמחור מרכיב ההובלה הימית/אווירית, כדאיות הובלה אווירית תפחת, חישוב נקודת האיזון לכדאיות הובלה ימית, מטען חלקי במקום הובלה אווירית ע"י הגדלת הכמויות בהזמנה הסחורה.
  • פתחו הזמנה כמה שיותר מוקדם אצל המשלח, ככל שהמשלח ידע על ההזמנה הוא יוכל למצוא לכם פתרונות לחיסכון ויעדכן אתכם על שינויים בלוחות הזמנים מראש.

סיכום והמלצות

משלח בינלאומי יכול לדאוג לכם לעבור את התקופה המאתגרת בהצלחה, בנו מערכת יחסים עם המשלח שלכם, קיימו שיח יומיומי, חשבו יחד ובקול רם, שתפו מחשבות והתלבטויות כדי לקבל את החלטה הנכונה לבחירת דרך ומסלול ההובלה.

תקשורת היא המפתח! דרשו קבלת מידע ברור ועבודה בשקיפות כאשר הנתונים משתנים, ודאו שהמשלח עוקב אחר השינויים ומגיב בצורה גמישה מהירה ונכונה.

משלח מקצועי יסייע לכם לבחור את המסלול וצורת ההובלה הנכונה בהתאם לסוג הסחורה ובהתאם לצרכים הייחודיים שלכם (תקציב ולוחות זמנים), ליווי צמוד של משלח מקצועי עם ניסיון רב בענף יחסוך לכם טעויות שעולות הרבה כסף.

 

תגובות

אודות

נעים מאוד,

שמי אייל סלע ואני מומחה לשילוח בינלאומי 

 

בכל עניין ושאלה, אשמח אם תצרו קשר עוד היום!

אייל סלע
נייד: 054-2280300

 

כתבות אחרונות

עקוב אחרי בפייסבוק

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי

בשליחת פרטי הדואר האלקטרוני שלך אתה מסכים לקבל עדכונים וכתבות ממני.